torstai 10. kesäkuuta 2010

Keskiviikko 09.06.2010

Tiimivarikko Kalajoen Hiekkasärkillä.

Daniel viimeistä päivää 15-vuotiaana.

Torstaina pidämme synttärikakkukahvitilaisuuden mökissämme täällä Hiekkasärkillä.
Hyvä homma, Danin yhden päivän flunssa on ohitse. Hän kyllä menetti hyvän vesipäivän tiistaina. Hiekkasärkkien hevosenkengässä olisi ollut hieno flättialue speediajoon. Tänään keskiviikkona ei tuulesta ollut paljoakaan tietoa. Tämä päivä meni juoksevien asioiden hoitoon ja kalustohuoltoon. Illalla Team Manager järjesti meille kotonaan illallisen ja rantasaunan. Timikin oli saapunut tiistai-illalla Kalajoelle ja oli kuvioissa mukana.
Hiekkasärkkien kilpailualuetta. Edessä näkyy aikaisemmin kertomani hevosenkenkäflättipaikka.

Tulevana viikonloppuna on Formuloiden 2. ja Raceboardin 3. rankingit. Kilpailut alkavat jo perjantaina ja kestävät sunnuntaihin. Sääennusteet muuttuvat koko ajan. Lauantaiksi on kaikissa ennusteissa luvattu ainakin kovaa vesisadetta…tuulen voimakkuus vain vaihtelee miltein tunnin välein kuten myös tuulen suunta. Formuloihin on odotettavissa paljon kilpailijoita, mutta Raceboard luokkaan vain kourallinen =( . Ensi viikolla alkaviin Raceboardin MM-kilpailuihin matkaava reiskaporukka jättää Kalajoen rankingin väliin ja ainoastaan minä olen siitä porukasta kisaamassa Kalajoella ja Dani Formuloissa. Otan tämän kilpailun pienenä lämmittelynä ennen MM-kilpailuja vaikka osallistujamäärä jää tosi minimiin. Joudumme lähtemään lauantai-iltana Kalajoelta pois, jotta ehtisimme sunnuntain klo 14 lähtevään Tallinnan lauttaan. Tallinnasta sitten kohti Latvian Liepajaa.
MM-kilpailuja ajatellen olo on rauhaisa – ehkä hiukan jännittynyt. Turhilta kiukkuamisilta olen säästynyt, kuten myös lähellä olevat ihmiset. Sisäinen latautumispaine on hyvin hallinnassa, hyvä, että viikko ennen kilpailuja on tämä viikko vapaata, jotta pystyn miettimään asioita ennen kisoja – kalustohuoltoa ja henkistä keskittymistä. Odotan MMiin plaanattavia olosuhteita ja mahdollisesti myös #ittumaista maatuulta, jolloin tiedän olevani vahvoilla. Miksi?! Selkeä syy: 1.Aallokkoa ei pääse syntymään, vaan ajamme aika tasaisessa vedessä. 2.Purjehduksellisista taidoista on hyötyä (shiftit ym.) 3. Olemme Suomessa tottuneet ajamaan maatuulessa. 4. Pääni kestää oikukkaat tuulen käyttäytymiset (kts.kohta 2.).

Painoni on 5 kiloa enemmän kuin vuosi sitten eli olen ainakin vielä ennen Kalajoen kisoja 80 kg, mutta ei se ole tuntunut haittaavan laudan päällä kahdessa ensimmäisessä rankingkisassa. Saan vartaloni uudessa ajotyylissäni ulommas laudalta ja siitä tuntuu olevan hyötyä. Mutta jos Liepajassa on heikot tuulet, on pärjääminen kovan työn ja onnen takana. 60-70-kiloiset kaverit pääsevät reilusti ennen minua plaaniin ja menevät samantien karkuun. Toivon siis MMiin plaanattavia olosuhteita, sellaisia, että sivu- ja myötätuuliosuudet voi ajaa takalenkeissä. Kovaa tuultakin saa tulla, sillä tiedän muutamien maailman huippukavereiden taitojen heikentyvän, kun tuuli lähentelee 15 m/s. Tulen heti ensimmäisestä lähdöstä asti näyttämään, mihin pystyn, miten olen kehittynyt viime vuoden MMstä, jolloin sijoituin 115 kilpailijan joukosta 10ksi. Se oli vasta ”kokeilukilpailu” nähdäkseni, missä mentiin muiden maiden huippujen joukossa. En ollut lautaani niin tyytyväinen silloin, kuin olen nyt; onhan Phantom kehittynyt siitä vanhemmasta laudasta.

Voisin kirjoittaa keskittymisestäni kilpailuihin vaikka ihan loputtomiin, mutta antaa olla. Minut hyvin tuntevat surffikaverit tietävät, että käytän tämän loppuajan varmisteluihin. Ajatukseni käyvät läpi kaiken maailman vaihtoehtoja, mihin minun pitää valmistautua ja varmistautua. Siirtelen ja vaihtelen naruja, tarkistelen kestävyyksiä, hion laudan pohjaa, köliä ja eviä. Mitään suurempia muutoksia en ala tekemään, se olisi virhe ennen suurta koitosta – ”Näillä mennään”. Jos viikonlopun kisoissa lauta kulkee hyvin, merkkaan kaikki trimmit tarkkaan ja pidän kaikki sellaisenaan enkä vaihda edes kalsareita (Felippe Massan käyttämä rutiini hyvin menneiden lämmittelyiden ja aika-ajojen jälkeen Formula ykkösissä)…no-kyllä ne kalsarit vaihdetaan. Mutta kaikissa rutiineissa pysytään, kaikkea tavallisuudesta poikkeavaa tulen välttämään. Tavallisuudesta poikkeavaa tietty on kahtena viimeisenä päivänä ajetut pitkät ajomatkat (noin 1400 km).

Jos mietitään Danin Raceboard kilpailuja, hän ei ota minkäänlaisia paineita asiasta. Saimme kuulla vähän aikaa sitten, että Raceboardin kansainväliset edustajat olivat päättäneet, että Raceboard MMssä juniorit ja nuoret ajavat vain hybridilaudoilla eli alle 320 cm Raceboard laudoilla. Tai siis heille järjestyssä luokassa saa ajaa vain näillä välineillä. En ymmärrä, mikä on takana tällaisessä jutussa, halutaan, että junnut ajavat vain hybrideillä…Dani ei ala opettelemaan uutta lautaluokkaa ennen MMiä. Hän tulee ajamaan MMssä Fanaticin Catillä, jolla hän osaa ajaa. Dani kilpailee siis aikuisten yleisessä sarjassa. Saapahan ajaa ainakin välineillä, joilla on hyvä ajaa, eikä väkisin junnuille suunnitelluilla hitailla ja raskailla välineillä.

Yritän käydä liittämässä tämän tekstin blogiini torstai aamuna…katsotaan miten käy…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti