tiistai 1. heinäkuuta 2014

RSX EM Turkki


Eilen maanantaina alkoi purjelautailun RSX-luokan Euroopanmestaruuskilpailut Turkin Cesmessä. Kaiken kaikkiaan 227 kilpailijaa 32 eri maasta on kerääntynyt kilpailemaan Euroopanmestaruuksista miesten, naisten ja nuorten poikien ja tyttöjen luokissa. Samaan aikaan radalla kilpaillaan avoimen luokan mestaruuksista näissä samoissa luokissa. Euroopan ulkopuolisista maista on paljon osallistujia. Coach meetingissä keskusteltiin siitä, että onko oikein, että Euroopanmestaruuskilpailuihin tulee kilpailijoita "sotkemaan" Euroopan sisäistä mestaruustaistelua. Tällä hetkellä on kaksi eri tuloslistaa käytössä; Euroopan sisäinen tuloslista ja Koko maailma.

Suomesta on vain kaksi osallistujaa: miehissä Daniel Blinnikka ja naisissa Tuuli Petäjä-Siren.

Tänään maanantaina ensin starttasivat kauimmaisella radalla miehet kahdessa eri ryhmässä; 81 miestä oltiin jaettu kahteen eri ryhmään edellisen vuoden maailman rankingin ja mestaruuskilpailujen tulosten perusteella. Samaan aikaan toisella radalla kilpailivat nuoret tytöt 8,5 rikeillä. Daniel oli jälkimmäisessä miesten ryhmässä nro 2. Tuulta oli noin 7-8 m/s ja 30 asteen lämmössä ei tarvinnut käyttää märkäpukuja eikä pelastusliivejä. Hiukan ennen Danielin ryhmän starttia katkesi häneltä alaliikin trimmisetin Harkenin paksu naru, joka oli kiinni mastossa. Purje meni aivan löysäksi ja Daniel joutui tekemään hätäratkaisun ja vetämään trimminarut kiinni puomiin ja kiristämään trabakoukulla yhteen tiettyyn kireyteen alaliikin, joka pysyi muuttumattomana koko kilpailun ajan. Narussa ei ollut havaittavissa mitään kulumaan jälkeenpäin tarkasteltaessa. Daniel ehti ensimmäiseen lähtöön ja sai kaiken lisäksi vielä hyvän paapuurin pään lähdön styyralla ja vapaisiin tuuliin. Hyvä startti ei kuitenkaan riittänyt 32. sijaa parempaan sijoitukseen lopussa.

Radan pituus ajallisesti oli noin 30 minuuttia plaanattavissa olosuhteissa. Ylämerkki näkyi pienenä punertavana pisteenä horisontissa. Alkuun oli pitkä kryssi. Harjoituslähdön "vaaralliseksi luokiteltu" portti oli vaihtunut yhteen ylämerkkiin, joka jätettiin paapuurin puolelle. Tämän jälkeen pitkä lenssi, joka päättyi kahden poijun porttiin ja sama kierros uudestaan. Toisen kierroksen loputtua portin jälkeen oli vielä 3 jiippipoijun slööri ja tämän jälkeen maaliin. Kolme lähtöä ajettiin putkeen back to back to back. Koska Danielilla ei ollut vesillä coachia eikä venettä, hän joutui viemään juomansa tuomariveneeseen.

Kaksi viimeistä lähtöä Daniel ajoi tasaisesti sijoille 29. ja 30. ja näinollen on ensimmäisen päivän jälkeen Avoimen kilpailun tuloslistan 62. ja Euroopan sisäisen 57. .

Naiset (52 kpl) starttasivat yhtenä ryhmänä miesten lähtöjen jälkeen. Äitiyslomalta palannut Tuuli Petäjä-Siren näytti olevansa kunnossa ja taisteli itselleen hienosti sijat 6. 16. ja 7. ollen yhteistuloksissa 7. ensimmäisen päivän jälkeen.

Kilpailut jatkuvat tiistaina käännetyssä järjestyksessä naisten aloittaessa ensin kilpailemisen aamu11ltä. Miesten vuoro on naisten jälkeen. Sääennusteet ovat luvanneet heikkoa tuulta tiistaiksi. Kilpailuprotokollan mukaan miehet ajavat Round 1:n maanantaina ja tiistaina yrittäen saada vähintään 4 lähtöä aikaiseksi (max 6), jonka jälkeen ryhmä 1 ja 2 jaetaan paremmuusjärjestyksessä puoliksi niin, että n.40-41 parasta kilpailijaa jatkaa Golden Heatissä ja loput Silver Heatissä. Keskiviikon pitäisi olla lepopäivä kilpailijoille, mutta jos 4 lähtöä yhteensä ei ole saatu ajettua läpi tiistaina, niin silloin jatketaan kilpailemista myös keskiviikkona. Lauantaina ajetaan vain Medal Race 10 parhaan kilpailijan toimesta, josta tulee tuplapisteet (ei discard oikeutta), ja 1 lähtö Golden ja Silver Heatissä. Discardeja saadaan otettua pois 1 kpl Round 1:ltä (vähintään 5 lähtöä) ja 1 kpl Round 2:lta (jos lähtöjä on 12 tai enemmän).

Tiistaiaamuna klo 10.30 nostettiin kaikille luokille kahden tunnin AP-lykkäysviiri ylös.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti