lauantai 10. heinäkuuta 2010

Puruvesireis

Pläkää Puruvedellä:

Kännyraportti: Danin pääluokka tulee vaihtumaan raceboardiin sillä 2ssä ekassa lähdös poika otti 2 lähtövoittoa. Mulla oli 2x3.sija. Heikos tuules tuuli kääntyili paljon.

NONNII...Kirjoitin tuota ylläolevaa kännyraporttiviestiä la-su välisenä yönä puolinukuksissa...taisin nukahtaakin muutaman kerran, kun yhteydet olivat hitaat.

Kilpailuviikonloppuna ajoimme Kesälahden Puruvedellä ja tarkemmin sanottuna Ruokkeen lomakylän edustalla 6 lähtöä erittäin heikoissa tuulissa. Maksimit koko viikonloppuna olivat 4 - 4 1/2 m/s, mutta suurimmaksi osaksi alle 2 m/s. Lauantain 2 ensimmäistä lähtöä olivat pisimmät kestoiltaan ja niissä Dani yllätti positiivisesti ollen molemmissa 9,5 luokan 1. - hän peräti voitti toisessa lähdössä Avoimenkin luokan 12 puolikkaat (Seppo-Tero-Pappa...). Itse kuvittelin olleeni 3. molemmissa lähdöissä, mutta tosiasiassa minua ennen olikin Kale, joka sukkuloi kisasta toiseen vaihdellen luokkaa Avoimen ja 9,5 välillä...eli mulle 2 x 4..

Ruokatauon jälkeen järjestäjät olivat aika haluttomia järjestää uusia lähtöjä...ehkä Formula I:n lähetykset painoivat päälle pahasti. Pääsimme kuitenkin takaisin radalle ja yllätykseksi tuuli olikin vähän parempi kuin kahdessa ensimmäisessä lähdössä...ei plaanattavat olosuhteet kuitenkaan. Radat olivat lyhyemmät ja nopeammat, joten lähdöllä oli suuri merkityksensä. Vapaisiin tuuliin ja kovalla pumppaamisella yläpoijulle ja vielä kovempaa alaspäin. Voitin nämä kaksi lähtöä ja Danilla sitten menikin vähän huonommin...taisi olla 4. ja 5.. Hän ei päässyt lähdöissä vapaisiin tuuliin ja joutui köröttelemään muiden peitoissa ja pakeissa. Hessun kanssa oli tiukkaa...hyviä taktisia tilanteita paljon. Alaspäin ajo sujuu minulla paremmin kuin Hessulla, mutta kun on rajakeli, jossa Hessu pääsee kanttiplaaniin, hän menee kryssillä menojaan...silloin ei auta muuta kuin taktisin keinoin yrittää pitää itsensä lähellä Hessua ja alaspäin ajettaessa otettava kiinni kovalla pumppauksella.

Toisen päivän aamuna tuuli oli vieläkin heikompaa. Järjestäjät siirsivät lähtöjä eteenpäin ja loppujen lopuksi päättivät lähettää meidät "MikkiHiiri"-radalle. Voitin ensimmäisen lähdön ja toisessa olin vasta 4.. Danin sijoitukset olivat molemmissa 3.. Hessu veti tasaista sarjaa (kakkosia ja kolmosia ja voitti viimeisen lähdön) ja voitti 9,5 luokan yhden pisteen erolla ennen minua (mulla 3 x 1. ja 3 x 4.). Dani oli samoilla pisteillä Kalen kanssa, mutta Danilla oli paremmat sijapisteet (ykkösiä enemmän).

Ysipuolikkaan kolme parasta:

Kisoista muuten...Paikkahan on upea! Mutta järjestelyt menevät tyyliin "Kyllähän te tiedätte" - "näinhän täällä on ennenkin tehty" - "kiertäkää nuo pari lippua ja reimari"...Tero totesi hyvin ensinnäkin starteista, ettei lähtölinjaa voisi tehdä enempää perceelleen kuin täällä tehtiin. Aikatauluissa ei pysytty ja lähtöjä lähetettiin ennen aikojaan, jolloin osa ei ehtinyt lähtöihin. Pistelasku oli aivan hanurista ja joutui moneen kertaan kertomaan kuinka se pitäisi tehdä ja eikä vieläkään tullut oikein. Kaikkia ei otettu edes maaliin vaan laitettiin etuajassa uusi lähtö liikkeelle (Seija). Mihinkään ei voinut oikein täysin luottaa. Kilpailujen jälkeen "päätimme", että ensi vuonna ko.kilpailut ovat ns.avoimet kilpailut kaikille välineille, eikä enää ranking kilpailut.

Osa kilpailijoista oli siirtynyt 9,5 luokasta avoimeen luokkaan, koska halusivat kisata Puruvesiracen voitosta ja isosta pokaalista. Seppo sai tämän tavoittelemansa pokaalin, mutta vaikkei joutunut pumppaamaan paljoa, hän aukaisi taas kämmenensä rakoille...alkukauden vamma. Kilpailijoita oli 21, joista 14 ysipuolikkaissa ja 7 avoimessa. Tulokset:


Lisäilen kuvia myöhemmin...ja muutaman ajatuksen tulevaisuuteen.

2 kommenttia:

  1. Kiitokset hyvästä vastuksesta Puruveden kisassa, tiukkaa oli, viidessä lähdössä oli aina joku Blinnikka edellä ja vasta viimeisessä otin 9,5-luokassa starttivoiton!
    Se sitten yllättäen riittikin tällä kertaa luokkavoittoon.
    Hessu FIN-808

    VastaaPoista
  2. Jep*! Niinkuin puhuttiin lauantaina ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen, ettei harmittaisi ollenkaan, jos vaikka jäisi kisassa toiseksi tai kolmanneksi, koska tärkein kisan anti kuitenkin on tiukka kilpailu ja aivan mahtavat taktiset tilanteet. Toista olisi ollut, jos olisi jäänyt vaikka...yhdeksänneksi! Sitten ois kyllä pitänyt katsoa itseään peiliin ja pahasti, eiks niin?! ;-). Tämä auttaa meitä kehittymään ja otettava huomioon, että ei pidä tähdätä pelkästään seuraaviin kilpailuihin vaan tähtäimessä pitää olla kuitenkin jotain suurempaa ja tärkeämpää, esim.ensi vuoden EM-kilpailut Suomessa. Minun mielestäni on erittäin lyhytnäköistä tässä vaiheessa kilpailukautta vaihtaa kilpailuluokka 9,5 luokasta avoimeen luokkaan. Avoimessa päästään niin paljon helpommalla kuin 9,5:ssa ja kadottaa pienemmän purjeen touchin lautaan. Siirto takaisin 9,5:een on hankalaa, kun lauta ei kuljekaan enää niin helposti kuin 12,5:lla. Puhun nyt ranking kilpailuista - toinen asia on sitten Avointen kilpailujen voitosta taistelu esim.tulevan viikonlopun Hiidenveden regatta Nummelassa.

    Ansaitsit kilpailuvoiton Puruvedellä ehdottomasti - tasaisuus on tärkeämpää kuin yksittäiset lähtövoitot. 1987 voitin Mistral luokan Euroopanmestaruuden voittamatta yhtään lähtöä...jos muistan oikein. Sinulla on (ikävä kyllä) tänä vuonna myös hyvät mahdollisuudet Suomenmestaruuteen, mutta sitä et tule saamaan helpolla - tiedät sen!!!

    VastaaPoista