keskiviikko 23. toukokuuta 2012

Yhteenveto Rhodoksen kolmen viikon treeneistä

Reissu oli erittäin tarpeellinen ja antoisa. Kolmen viikon aikana pääsimme testaamaan uusia välineitämme, opettelemaan uusien lautojen ominaisuuksia, vaihtamaan päittäin välineitä, saimme lähtö- ja kisaharjoituksia. Suomalaisia oli Meltemi Powerissa meidän kolme viikkoa kestäneen reissun aikana varmaan yli 30. Säät suosivat erinomaisesti meitä. Miltein joka päivä tuuli nousi plaanattaviin olosuhteisiin, vesi oli yli 20 asteista, aurinko paistoi joka päivä, shortie puvulla tarkeni täysin. Pidin joka neljännen päivän vapaata treeneistä. Dani ja Benikin pyrkivät noudattamaan tätä, mutta iltapäivällä tuulen noustua slalomkeliksi, molemmat pojat lähtivät vesille usein. Tästä seurasi se, että jotkut päivät sitten kundit (molemmat) olivat ihan vetämättömiä! Huomasin sen, että kolme päivää putkeen surffaus aiheutti kämmenien ja käsivarsien kipeytymisen, jotka katosivat täysin neljännen päivän(vapaapäivän) jälkeen. Viidentenä päivänä oli taas täysi draivi päällä ja homma luisti. Ensinnäkin testeissämme huomasimme porukalla, että uusi Phantom 377 on todella unelmalauta alle 80 kiloisille. Dani jätti ensimmäisen kokeilun jälkeen Catin, Jouni Hellmanille kokeilu tuli kalliiksi...Phantom 377 on hänen uusi Raceboard lauta, Kale tykittää ihan uudella spiidillä 377:lla; aikaisempien vuosien alaspäinajo-ongelmat ovat kadonneet, Jon FIN-66 on myös ottanut laudan alleen. Minun valintani on edelleen Phantom 380. Talven aikana paino nousi yli 80 kiloon ja saan vanhasta laudasta paremmat vauhdit. Se ei tarkoita sitä, etteikö 377 olisi hyvä lauta..EI..yli 6 m/s tuulessa 377 kulkee vaivattomammin, mutta tuulen laskettua viiteen tai alle, häviän kevyen sarjan kilpailijoille. Itsekriittisenä kilpailijana pelaan varman päälle ja kilpailen viime vuotisella 380:lla. Phantom 377:n uudet muodot tekevät laudasta alaspäin ajettaessa irtonaisemman, joka ei 380n tapaan liimaudu edellä menevään aaltoon kiinni eikä sukella kryssillä vasta-aallon läpi. En löytänyt itse henkilökohtaisesti perässä olevista Bat Wingseistä paljoakaan hyötyä, kun laudan tilavuutta oli laskettu Phantom 380:sta 40-50 litraa. Bat Wingsit tekevät minun painoisella kaverilla kryssillä ajettaessa erittäin tarkasti ajettavan laudan, muuten muljahtamisia tapahtuu kanttiplaanissa. 377 kulkee kuin raiteilla, varmasti eteenpäin samaa vauhtia. Vanhalla laudalla saan laudasta irti vielä ylimääräisen vaihteen, joka erityisesti kryssillä ajettessa kanttiplaanissa kiihtyy nopeammin...siis minulla...yli 80 kiloisella. Aikaisemmin kevyet kaverit valittelivat, että Phantom 377 on liian iso heille...nyt heille on löytynyt juuri se oikea lauta! Tässä olisi iso markkinarako Starboardille viedä lautaa Kauko-Idän markkinoille, jossa Kazumasamaiset pienet kilpailijat edelleen vetävät vanhoilla Cateillä ja Mistraleilla. Markkinoille on tullut mielenkiintoisia uusia RB purjeita. Männistön Kale ja Finerin Jouni ovat saanut lisää vauhtia englantilaisten suunnittelemalla Demon Sailsillä. Purje toimii erinomaisesti kevyellä ja keskituulilla, mutta muuttuu vaikeaksi (?!) hallita tuulen noustessa yli 7 m/s. Minun ja Danin valinta on edelleen monipuolisemman Severnen RB 9.5n, jolla hallittavuusongelmat alkavat n.11 m/s. Siinä tuulessa minä otan Starboardin RB 9.5n ja Dani RSX:n 8.5n. Rhodoksella ihmettelimme Jonin kanssa, kun kovatuulisimpana päivänä Dani pystyi hallitsemaan 9.5n, kun meillä jo alkoi trimmit olemaan tapissa alhaalta ja perästä ja pojalla ei mitään ongelmia...62 kiloisena!!! Ehkä apu tulee nimenomaan uudesta laudasta, joka ei ala kampeamaan niinkuin Catit ja isompitilavuuksisemmat RB-laudat. Olen tyytyväinen...erittäin tyytyväinen 13-vuotiaan Benin kehitykseen. Hän ajoi koko 3 viikkoa Phantom 295:lla ja Synergyn 4.3:lla. SAAKELIN IPAD...SE EI SUORITA KAPPALEJAKOJA VAAN LAITTAA TEKSTIN YHTEENPÖTKÖÖN! Kuvat lisään toiselta koneelta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti