maanantai 29. kesäkuuta 2009

Raceboard Ranking Hamina - Sunnuntai Raportti



Ajoimme sunnuntaina kaksi lähtöä eilistäkin hankalammassa maatuulessa.

Ensinnäkin starteissa on parantamisen varaa, sillä Kamikaze Kale yllättää hurjapäisyydellään kaikki muut kilpailijat halveksuen mustan lipun rangaistuksia senttimetrien tarkalla työllä. (En saa nyt ajatusta kiinni tähän kirjoitukseen...)
Sundellien nuorimmainen otti hyvät startit molemmissa starteissa lähtemällä porukan alimmaisena ja suoraan vapaisiin tuuliin. Itse jouduin pumppaamaan kuin hullu, etten joutunut Radon peittoon. Rado on saanut viime talven treeneillä lisää puhtia pumppaamisiinsa...

Olin molemmissa lähdöissä koko porukan 6. ja lopputuloksissa 9,5 m2 luokan 3. Eilinen 1. sija vaihtui kolmoseen. Olen toisaalta pettynyt, mutta toisaalta en... Plaanattavissa olosuhteissa lauta liikkuu hyvin, mutta kun plaani loppuu niin loppuu myös pärjääminen. Odotan kovasti uuden Phantomin muutoksia, joiden pitäisi parantaa erityisesti laudan kevyen tuulen ajoa. Alaspäin ajossa ei ole mitään ongelmia millään kelillä.

Tilanne on herkullinen tällä hetkellä Raceboardin kisoissa. Kukaan ei ole täysin ylivoimainen vaan siellä on noin 10 kisaajaa, jotka hyvän päivän kohdalle tullessa voivat voittaa. Sen on tehnyt mahdolliseksi 9,5 m2 luokka, jossa ei mahtailla isoilla vehkeillä vaan taidoilla. Pitäisi saada Törö vielä kimppaan mukaan ja kisaamaan 9,5:ssä. Eihän kundi ole turhaan tiputtanut painoaan kymmenen kiloa viime talven aikana...

Kisojen jälkeen jouduin luopumaan Kalelta lainaamistani evistä. Männistön Kale on mahdollistanut minun alkukauden treenit ja kisaamisen lainaamalla lautansa ja evänsä minulle. Riki on pääsponsoriltani Rautiolta. Tilanne on kuitenkin todella kiusallinen - olen joulukuusta asti odottanut uutta kisalautaani tehtaalta...turhaan. Olen suuren kiitoksen velkaa Kalelle tästä kaudesta! Mutta eiköhän tilanne stabilisoidu, kun saamme kaikki pitkään odottamamme SuperPhantomit...joku päivä. Nyt on vaan tilanne, joka voi saattaa vaakalaudalle osallistumiseni MM-kisoihin. Minulla ei ole evää, johon voisin 100 %:sti luottaa. Minulla on Lipastin tekema BOSSin RB-proto evä, 54 cm formulaevästä tehty iso profiilinen katkaistu evä. Tarvitsen erityisesti suippoa noin 50 cm pitkää evää, jolla pystyy ajamaan keskituulet ja kovat kelit vauhdikkaasti.

Dani ajoi kisat yksin Technollaan nuorten luokassa. Hän tuli kahdessa lähdössä noin parikymmentä minuuttia voittajan jälkeen ja viimeiseen lähtöön hänelle annettiin lupa kiertää ajan säästämiseksi vain yksi kierros. Techno on niin paljon hitaampi kuin täysveriset Raceboard laudat. Ei ole järkeä kisata sillä reiskoja vastaan. Päätimmekin tänään, ettei Daniel osallistu Raceboardin MM-kisoihin Technolla vaan HySurfin vanhalla Mistral Equipella ja Severnen Overdrive 7,5 m2:llä alle 17 vuotiaiden sarjaan.

Tästä kisasta tuli vähän erilainen raportti - ajatukset pyörivät MM-kisoihin latautumisessa ja vastoinkäymisissä välineiden suhteen...

Kahden ensimmäisen rankingin tulokset nähtävillä täällä (Haminan kisa alimmaisena taulukossa):
http://www.purjelautaliitto.fi/cf_doc_files/Raceboard_Ranking_2009.htm

lauantai 27. kesäkuuta 2009

Raceboard Ranking Hamina

I'm Back! =) 1 lähtö puuskaisessa maatuulessa 4-7 m/s. Voitin lähdön ennen avoimen luokan Teroa ja 9.5 luokan seuraavia Seppoa ja Kalea.. Hyvä fiilis. Kulkee hyvin.

torstai 25. kesäkuuta 2009

Torstai 25.06.2009

HySurf Torstaikisat.

Heikossa maatuulessa 8 henkeä kisasi. Voitin molemmat lähdöt normi 9,5 m2 paketilla ja Phantomilla. Otin kunnon pumpputreenit. Ensimmäinen lähtö kesti noin 35 minuuttia ja toinen 45 minuuttia. Hyvin liikkui ja eikä ottanut voimille ollenkaan.

Dani ajoi T293 paketilla ja ensimmäistä kertaa Technon omalla rikillä. Tykkäsi purjeesta, koska se on aika pussikas ja ottaa tuulen vaihdot heti huomioon.

Tyttäreni Aleksandra surffaili useamman tunnin ja tykkäsi kovasti. Tyttö on ihan innoissaan...tietää isälle rahan menoa aivan selvästi... ;-))))

Huomenna lähdetään Haminaan.

keskiviikko 24. kesäkuuta 2009

Keskiviikko 24.6.2009

Tyyntä...

...myrskyn edellä...

Ulkona kaunis lämmin aurinkoinen ilma, mutta tuulesta ei tietoakaan. Huomenna on HySurfin torstaikisat ja viikonloppuna minun ensimmäiset Raceboard rankingkilpailut tänä vuonna. Luvassa ei ole mitään erikoista tuulta...vaikkakin kaikki ennusteet kerkiää muuttua moneen kertaan. Toivoisin kovaa tuulta, sillä silloin saan Phantomin parhaimmat ominaisuudet esille. http://www.foreca.fi/Suomi/tasmasaa/Kotka

Vähän yli viikko aikaa siihen, kun lähdemme Saksaan Raceboardin MM-kilpailuihin. Uutta kisalautaani Starboardin Phantomia ei ole vieläkään saapunut Suomeen. Harmi! Huomaan, että perinteinen henkinen latautumiseni MM-kisoihini on alkanut jo jonkin aikaa sitten. Sisälläni kuohuu ja on tunne kuin sisäinen myrsky odottaa ulospääsyä! En pelkää missään tapauksessa kisoja vaan päin vastoin janoan kisatilannetta muiden maiden huippuja vastaan. Onneksi tässä on Haminan rankingit vielä välissä, jossa saan purettua sisäistä latautumistani edes hiukan...kerätäkseni taas lisää aggrea kauden pääkisoihin.

sunnuntai 21. kesäkuuta 2009

Sunnuntai 21.06.2009


Sääksissä tänään 0-1 m/s.

Tyttäreni Aleksandra ja hänen poikaystävänsä saivat opetusta minulta ja Danilta surffaukseen. Aleksandra on nuorena tyttönä ollut monilla surffiviikoilla Annen ja muiden ohjaajien koulutuksessa ja onhan tyttö tuolloin oppinutkin. Monta vuotta meni kuitenkin, ettei surffaus häntä kiinnostanut, kunnes nyt poikaystävän myötä uusi mielenkiinto lajiin löytyi. Oli kiva nähdä, kuinka homma sujui kuin vanhasta muistista; tällä kertaa vaan fyysiset mitat 16 vuotiaalla tyttärelläni olivat toiset kuin aikaisempina vuosina. Kevyessä tuulessa tyttö osasi tehdä myötätuuli- ja vastatuulikäännökset, suunnan muutokset ja pumppaukset. "Huomenna uudestaan" -sanoi Aleksandra! =) Surffiviikolla on koko viikko aikaa harjoitella.

Harjoittelun teki helpoksi hyvät välineet: Starboardin Start -lauta ja Severnen 5 m2 Start -riki.

Illalla laitoimme EasyKm pakettiautoomme uusia tarroja. Illan kosteuden vuoksi jouduimme keskeyttämään liimailut. Huomenna jatkamme.

lauantai 20. kesäkuuta 2009

RAUTIO SPORTSIN DEMOPÄIVÄ JA FOREVER KUNTOKLUBIN VIRKISTYSPÄIVÄ SÄÄKSISSÄ



Pidimme surffikurssin Forever-kuntoklubin henkilökunnalle juhannusviikolla keskiviikkona Rautio Sportsin aloittelijoiden välineillä. Alunperin väkeä klubilta piti saapua parikymmentä, mutta henkilömäärä supistui kuuteen ja heistäkin vain 4 uskaltautui vesille. Kun jokin firma pitää virkistyspäivän ja valitsee itse virkistyspäivän ohjelman, ei se tarkoita sitä, että kaikki olisivat täysillä mukana tekemässä kaikkia niitä lajeja, mitä enemmistö (tai TJ) on päättänyt. Näinhän se vaan menee... HySurffilaisia oli jeesaamassa enemmän kuin itse "oppilaita". Keli oli aika viileätä ja todella puuskaista tuulta.

Torstaina oli Rautio Sportsin Demopäivä. Jarno Rautio oli jättänyt peräkärryllisen välineitä Sääksiin. Ilma oli aurinkoinen, mutta tuuli puuskainen (tuulta 2-9 m/s). Kävijöitä oli pitkän päivän aikana ihan kivasti. Iltapäivällä saapui duunien jälkeen vasta enemmän kokeilijoita. Kaikilla oli jonkinlainen surffauskokemus, mutta jokainen oli tyytyväinen esillä oleviin aloittelijoiden välineisiin. Viimeiset tulivat vesiltä vasta klo 20 jälkeen. Saimme seuraan liittymään muutaman jäsenenkin. Erityisen ilahduttavaa oli nähdä nuorten ja lasten suuri osuus kävijöistä.

Suuret kiitokset Jarno Rautiolle yhteistyöstä HySurfin kanssa. Suuret kiitokset myös kaikille HySurffilaisille, jotka osallistuivat auttamaan minua kurssin ja demopäivän vedossa. RESPECT!!!

Ai niin...torstaina ajoimme vielä perinteiset torstaikisat 2-9 m/s tuulessa. Tuulen suunta oli hyvä suoraan iso saaren ja mantereen välistä. Kisaajia 6 kpl. Sepon ja Hessun kanssa oli tiukkaa. Voitin molemmat lähdöt. Ensimmäisen lähdön 15 sekuntilla ennen Seppoa ja toisen 5 sekuntilla, joten ei taaskaan ollut helppoa. Omaan ajamiseeni olen tyytyväinen. Kun saan laudan plaaniin, se liikkuu niinkuin sen pitääkin liikkua. =) Seppo odottelee niinkuin moni muukin uutta Starboardin Phantomia. Hänellä on lainassa Juuson Phantom ja hyvin on Seppo päässyt käsiksi lautaan ja sen ominaisuuksiin.

Daniel pääsi ajamaan molempina päivinä monta tuntia Starboardin Futura 93:lla ja 5,6 m2 CodeRedillä. Hyvin liikkuu lauta pojalla. Ajatella, että viime vuonna hän vasta pääsi käsiksi kunnon slalom lautoihin.

Uusi Phantom ehkä saapuu tulevalla viikolla ja näin ollen nopea tutustuminen laudan ajamiseen ennen Saksan MM-kisoja on edessä. Kisathan ovat heinäkuun alussa Saksan Warnemundissä.

Dani ja Scrub

tiistai 16. kesäkuuta 2009

Vuoden Pisimmän Päivän Regatta 2009

VOITTO avoimessa luokassa. Ajoin 12,5 m2 ja pyöreäpohjaisella Davidssonilla. Kolme lähtöä, jotka kaikki voitin. Kerrankin olen samalla lähtöviivalla muiden isorättisten kanssa, kun minullakin on 12,5 m2.

Dani yritti ajaa formulalla, mutta tuuli ei riittänyt kuin yhden lähdön kiertämiseen hänelle.

Ensimmäistä kertaa voitin kisan vuonna 1983 17-vuotiaana - 26 vuotta sitten!!! Nyt minulla on nimi kiertopalkinnossa kolmella vuosikymmenellä; 1980-luvulla 2 voittoa, 1990-luvulla 3 voittoa ja tällä vuosikymmenellä 1 voitto.

Huomenna Sääksissä Foreverklubin henkilökunnan surffikoulu, jota vedän HySurffilaisten kanssa. Minulla vetovastuu.

Rautio Sports Slalom Cup - Kalajoki

Sunnuntaina ei yhtään lähtöä.

Rautio Sportsille ja Jarno Rautiolle suuri kiitos Tiimiviikosta!!!

Juha ja Dani

lauantai 13. kesäkuuta 2009

RAUTIO SPORTS SLALOM CUP- KALAJOKI

Ensimmäinen kilpailupäivä.

Tuulta ei tarpeeksi virallisiin lähtöihin. Ajoimme 4 epävirallista lähtöä. Suurin osa ajoi formuloilla ja isoilla kympin pintaan olevilla purjeilla. 15 kisaajaa.

SUPin epäviralliset SM-kilpailut, johon osallistui 16 kisaajaa. Itse pääsin finaaliin, jossa olin 4.

Raceboardin ranking kilpailuissa Lappeenrannassa oli saatu ajettua tänään 4 lähtöä.

perjantai 12. kesäkuuta 2009

RAUTIO SPORTS TIIMIVIIKKO - KALAJOKI

Tänään mahtava päivä Kalajoella. Kymmenen kaverin kanssa treenasimme slalomia noin 5-8 m/s tuulessa. Itse ajoin 111 litraisella Starboardin Futuralla ja 8,5 m2 Severnen Overdrivellä. Dani surffasi 93 litraisella Futuralla ja 5,6 m2 Severnen CodeRedillä. Timi ja Dani löysivät hienon flättipaikan merellä olevan dyynipaikan takaa. Tuuli puhalsi hyvin dyynin yli ja dyynin takana oli aivan täysin tasaista vettä, jossa oli UPEA ajaa!!! Olimme vesillä varmaan 4-6 tuntia tänään...Dani vähän pidempään kuin minä.

Huomenna alkaa Rautio Sportsin Slalom Cup täällä Kalajoella.

By the way...Vantaan Sanomat olivat hienosti huomioinut Latvian EM-kisat kirjoittamalla jutun kilpailuista:

http://www.vantaansanomat.fi/Urheilu/Urheilu-Uutiset/Juha-Blinnikka-purjelautaili-EM-mitalin-parinkymmenen-vuoden-tauon-jalkeen

Kiitokset Vantaan Sanomien urheilutoimittajalle Aki Saraselle!!! RESPECT!!!

Purjehtijaliiton sivuilla on myös juttu:

http://www.purjehtija.fi/index.php?sivu=34780&kappale[19558][oksa_nr]=34760&kappale[19558][nr]=19861

http://www.purjehtija.fi/index.php?sivu=34780&kappale[19558][oksa_nr]=34760&kappale[19558][nr]=19865

keskiviikko 10. kesäkuuta 2009

RAUTIO SPORTS TIIMIVIIKKO - KALAJOKI


KALAJOKI

Danin 15-vuotis synttärit tänään.

Kävimme aamulla Ylivieskassa suorittamassa mopokortin (tai siis Dani suoritti ;-) ). Tämän jälkeen rantaan, jossa muut tiimiläiset olivat rikaamassa Demopäiväksi surffivälineitä. Klo 12 pintaan saapui voikkamaikkoja opettelemaan surffausta.

Kävin opetusten jälkeen kokeilemassa uutta 12,5 m2 Code Rediä ja Apolloa. Alhaalta oli jäänyt liian löysäksi ja en saanut paria alimmaista camberiä kääntymään. Tunnin ajelin ja tulin rantaan. Otin pacereitä pois cambereistä ja huomenna lisään kireyttä alhaalle 2 cm lisää.

Dani ajeli useamman tunnin Flarella ja 5,5 m2:llä. Klo 18 pidimme kakkukahvitilaisuuden tiimiläisten kesken mökillä. Paikalle tuli paikallislehden toimittaja. Kuuden jälkeen saapui pihaan Raution kuljettamana Danin sponssimopoauto. Oli poika tosi yllättynyt ja onnellinen. Illalla harjoittelimme ajamista pari tuntia ja hyvinhän se lähti sujumaan. =)

Kiitokset mopoautosta yhteistyökumppanillemme Oy Brandt Ab:lle ja Rautio Sportsille!!!

maanantai 8. kesäkuuta 2009

RACEBOARD EM - LIEPAJA - LATVIA - 5. RAPORTTI


EM-PRONSSIA YLEISESSÄ LUOKASSA ja MASTEREIDEN (yli 35-v.) HOPEAA!!!

Daniel Techno luokassa 7.

Raportti viimeisen kilpailupäivän tapahtumista...

Maatuulta ja pilvistä. Edellisten päivien aallot olivat kadonneet ja tilalle oli tullut aivan flattia ja maatuulivyöhykkeitä veden pinnassa. Odottelin jo, ettei yhtään lähtöä ajettaisi, mutta järjestäjät ilmoittivat, että ainakin kólme lähtöä ajettaisiin.

Kyselin yhdeltä järjestäjältä paljonko ulkona tuulee. "7-11 m/s", hän sanoi. "Wow!" ajattelin! Sehän olisi jotain aivan muuta kuin edellisen päivän kevyen tuulen lähdöt!

Vesille päästyäni huomasin puuskien olevan ihan tarpeeksi kovia plaanikynnyksen ylittymiseen. 1.lähdössä minä ja Pollak erkaannuttiin heti muusta porukasta lenssiosuudella. Patrik otti taas kryssiosuudella hyvin kaulaa minuun ja maalissa taas odotteli minua. Hän tuli maaliin ehkä 3 sekunttia ennen minua. Taisi olla taas pelko siitä, ettei isä anna illalla pojalle sapuskaa... ;-)

Toinen lähtö. Pollak otti taas johdon ja minä toisena. Latvialainen nuori kaveri Rihard Akmentis, joka oli toisena tulosluettelossa, painosti koko ajan aivan lähietäisyydellä minua. Viimeisellä kryssillä ajatin hänet pakkeihini, jolloin hän joutui laskemaan korkeutta. Katselin, missä Pollak meni. Hän jatkoi ajamista paapuurilla ja reilusti ylempänä. Heitin vendan noin puoli minuuttia myöhemmin kuin Rihard. Pääsin taas vauhdilla yläpuolelle. Ihmettelin, miksi hän meni niin alas ja minä niin ylös...JUMAKAUTA!!! Oikea kryssimerkki olikin paljon alempana ja me olimme menossa väärälle kryssimerkille Pollakin kanssa. Köli sisään ja masto eteen ja kovaa pumppausta. Missä tulee seuraavat kisaajat...aika lähellä, mutta onneksi kuitenkin ehkä liian kaukana. Pollakkin huomasi virheensä ja kääntyi alaspäin. Rihard maalissa ensimmäisenä ja minä toisena. Latvialainen nainen LAT-1 kolmantena ja vasta neljäntenä Pollak. Mietin pitkään, miten on mahdollista, ettemme nähneet keltaista kryssipoijua. Poijun ympärillä pyöri koko ajan yksi vene ja on mahdollista, että se peitti näkyvyyden poijulle...no, seuraavaan lähtöön katson varmat maamerkit poijulle.

Rantaan taas safkalle ja takaisin vesille. Nyt Pollak jätti tulematta enää vesille. Mulla olisi siis mahdollisuus lähtövoittoon ja niin teinkin. Voitin lähdön aika ylivoimaisesti ja latvialainen oli vasta 9.

Lopputulokset menivätkin aika tiukaksi. Olin samoilla pisteillä Rihard Akmentiksen kanssa, kun otettiin kaksi huonointa lähtöä pois. Seuraavaksi katsottiin parhaimmat lähtösijoitukset...kuinka monta ykköstä, kakkosta jne. Kaikki oli samat...paitsi viimeiset sijoitukset...minulla poistetut kaksi huonointa olivat 9. ja 9., kun taas Rihardilla 8. ja 9.. Hopea hänelle ja minulle pronssia. Ajatella - kaikki oli kiinni yhdestä poistetusta lähdöstä!!! Mitä tästä opin...älä ikinä ajattele, että tämä lähtö poistetaan sinulta huonoimpana lähtönä! No, EM-pronssia minulla ei vielä ollutkaan... ;-)

Dani ajoi hyvin. Näin hänen ajavan kovaa alaspäin - jossain vaiheessa peräti toisena. Danin sijoitukset olivat 6 paikkeilla. Loppusijoituksissa 7. Hyvä suoritus ekassa Techno luokassa.


Yleisen luokan 3 parasta.


Mastereiden 3 parasta.


Daniel ja kilpakumppanit. Wow! =)

lauantai 6. kesäkuuta 2009

RACEBOARD EM - LIEPAJA - LATVIA - 4. RAPORTTI


Rankka päivä takana... Kaiken kaikkiaan 4 lähtöä takana, joista 1 plaanattavissa olosuhteissa ja 3 ei-plaanattavissa.

Olen sen verran väsynyt, että yritän kirjoittaa lyhyesti päivän tapahtumat:

Päivän ensimmäisessä lähdössä tuulta 5-8 m/s. Onnistunut paapuurilähtö ja vapaisiin tuuliin. Yläpoijulla toinen heti Patrick Pollackin jälkeen. Lenssiosuudella pääsin ajamaan hetkittäin takalenkeissä ja sain eroa seuraaviin kisaajiin. Maalissa toinen.

Toiseen lähtöön tuuli heikkeni reilusti. Tarkistin moneen kertaan, että paapuuripoijulta kannattaa lähteä, mutta kuinkas kävikään...lähdön hetkellä tuuli kääntyikin niin, että se olikin se huonoin pää lähteä. Yläpoijulla jotain kymmenes, mutta lensseillä sain korjattua asetelmiani ja maalissa 5.

Safkatauko. Vaihdoin Kalen mustan 60 cm lyhennetyn formulaevän lautaan. Tarkoitus oli saada krysseillä parempi nousukulma.

Kolmas lähtö. Päin percettä! Taistelin pahimmillani kympin huonommalla puolella latvialaisten ja liettualaisten karvanaamojen kanssa, joita en ollut nähnytkään aikaisemmissa lähdöissä... Kryssillä ei ollut vauhtia ollenkaan ja lenssillä en päässyt yhtään kovempaa kuin kukaan muukaan. Maalissa 9.

Odottelin jo, ettei enää olisi yhtään lähtöä, mutta olipas, vaikka tuuli oli heikentynyt entisestään (1-4 m/s). Löysäsin vesillä alaliikkiä 2 cm. Purjeeseen tuli heti enemmän vetoa.

4.lähtö. Samat karvanaamat taas pyöri ympärillä... maalissa 9. Tosi huonosti.

Mitä opin kevyen tuulen lähdöistä? Että kulkee ensinnäkin aivan surkeesti. Mutta mistä se johtuu? 1. Isoa paksua evää ei kannata käyttää. Se hidastaa vaikka sillä pitäisi saada krysseillä korkeutta, mutta vauhti on surkea! 2. Alaliikki pitäisi olla löysällä kevyillä tuulilla. 3. ....puomi ehkä alempana... 4. Painoa vähemmän (?!) -en tiedä paljon painan nyt...voi olla ihan ok... 5. Juomarepun paino (noin 2 kg) pitäisi poistaa eli juomareppu rantaan. 6. En saanut minkäännäköistä balanssia lautaan, ei hyvää ajoasentoa!

Olen kaikesta huolimatta vielä 3. tuloksissa. Onneksi neljäntenä olevalla latvialaisella on myös ongelmia kevyillä tuulilla. Lähdöt kestivät 45-55 minuuttia/kpl.

Kisa on ollut slovakilaisen ammattilaisen Patrick Pollackin ylivoimaa. Hän on voittanut kaikki lähdöt leikiten vanhalla Mistral PanAmilla ja aerolite sailsin purjeella. Purje ei ole kaunis, mutta tuntuu toimivan.


Hän käyttää laudassaan Exotecin 52 cm X-Warpin puikkomaista ohutprofilista evää.


Tämän päivän ensimmäisessä lähdössä ihmettelin, miksi Pollack seisoo maalilinjalla tuijottaen taaksepäin. Aivan kuin hän ei olisi ylittänyt maalilinjaa...ja se piti paikkansa. Hän oli maalissa loppujen lopuksi 5 sekunttia ennen minua. Kysyin häneltä, miksi hän niin teki ja hän vastasi auttavansa vanhaa isäänsä Josef Pollackia, joka oli kisassa viimeisellä sijalla ja hän toivoi isänsä kerkiävän 20 minuutin sisällä ensimmäisenä maaliin tulleesta eli hänestä. Suloista! Jossain kilpailussa hän ei ollut hidastellut maaliin tulon kanssa ja isä oli saanut tuloksiin DNF (Did Not Finish). Kostona isä ei ollut antanut sinä iltana pojalle ruokaa!!! Puhutaan siis noin 30 - 35 vuotiaasta aikuisesta miehestä =). Yhdessä lähdössä Patrick antoi kaikkien mennä ensin lähtölinjalta ja starttasi sitten vasta. Yläpoijulla hän oli toinen ja maalissa ylivoimaisesti 1.. Katsoin, kuinka Pollack ajaa kryssillä. Hän ei edes laita jalkojaan kryssilenkkeihin vaan niiden päälle. Lauta menee kevyelläkin tuulella ihan kantillaan ja kovaa! Painoa Pollackilla on 70-72 kg. Kutsuu itseään Fat Cow:ksi. MM:iin pitäisi kuuluma laihduttaa muutama kilo.

Danin edesottamuksista seuraavaa: Katselin maaliin tultuani Danin menoa radalla. Lensseillä poika ohitteli jengiä kuin pipoa. Pumppukone oli käynnissä koko ajan. Viimeisellä slöörillä maaliin tullessa hän ohitti joka kerta plaanissa jonkun.
Hänen sijoitukset olivat 9. 6. 9. 9.. Ei ollut tyytyväinen omaan ajoonsa. Ainoastaan 6.sijaan hän tyytyi. Oli johtanut lähdössä jonkin aikaa... Hän sai kuitenkin nostettua sijoitustaan yhdellä ollen nyt 7.

Ai niin...tänään paistoi aurinko.



Windguru ennustaa huomiseksi maatuulta 7-8 m/s. 48 cm evän otan joka tapauksessa!

perjantai 5. kesäkuuta 2009

RACEBOARD EM - LIEPAJA - LATVIA - 3. RAPORTTI


Blini kisakaluston kera.

Heräsimme aamulla tuulen kohinaan. Hyvän aamupalan jälkeen muutaman minuutin ajomatkan päähän rannalle katsomaan, mikä tilanne merellä on. Dyynien takaa kuului kova aaltojen ääni. Odotimme miltein samanlaista keliä kuin eilen, mutta tuuli olikin selvästi heikentynyt eilisestä. Rikaukset ja merelle. Joku oli käynyt jo vesillä ja totesi, ettei siellä tuule. Aallot kaatuivat useassa kohtaa ja monessa rivissä. Eli odotettavissa oli mielenkiintoinen radalle lähtö aaltoja väistellen.


Danin luokkaan oli tullut lisää osallistujia. Hänen luokassaan oli nyt 15 nuorta. Lähdimme yhtäaikaa vesille. Lauta suojan puoli kantillaan ja köli sisällä niin, ettei evä ota pohjaan kiinni. Aikamoista taiturointia vaati päästä pitkällä laudalla päästä aaltojen toiselle puolelle. Kaaduin jossain vaiheessa aallon kaatuessa päälle. Riki kaatui eestiläisen nuoren Technoluokkalaisen päälle ja hänkin veteen. Ei muuta kuin ylös ja pahoittelut. Tuulta oli sen verran, ettei lautaa saanut kantilleen eikä pystynyt ajamaan kryssilenkeissä, ainoastaan kölinuppikanttausta eli jotain 2-4 m/s. Kaiken lisäksi oli tosi isoa aallokkoa ulkona eilisestä myrskystä jäljellä ja aaltojen välissä aivan erisuuntaista pikku perunapeltoa - nyt tiedän, miltä tuntuu kumiankasta kylpyammeessa, jota heilutetaan monesta eri suunnasta. Varmaan menee vähemmästkin nuppi sekaisin =0 ...

Dani ja Bic Techno ja Severnen 7,5 m2 Overdrive.

Ensimmäinen lähtö. Yhtäaikaa starttaa näköjään RS:X ja Raceboard ja rata ajetaan outloopilla eli kryssi (1.poiju), styyran slööri/lenssi (2.poiju), paapuurin slööri/lenssi (3.poiju) ja lyhyt kryssi takaisin 2.poijulle ja 3.poiju ja lyhyt slööri maaliin. Suunnittelin lähtemistä veneen päästä. Odottelin ja odottelin ajan kulumista ja ehkä liiankin pitkään, koska tajusin edessäni olevien RS:X junnujen tukkivan tien veneelle. Paukku ja radalle. Jouduin omaa hölmöyttäni muutaman pakkituuliin. Nostin kuitenkin korkeammalle kuin pakkituulieni aiheuttajat. Ehkä olisi pitänyt kääntyä heti, kun jouduin pakkeihin, sillä yläpoijulla olin jotain 7-8 sijalla. Alaspäin ajettaessa ajoin monen ohi ylä- ja alakautta. Tämä on just sitä, missä olen hyvä - kovaa pumppausta ja "alamäkiajamista". Maalissa olin 4. Slovaki ammattilainen Patrick Pollack voitti odotetusti.

Dani oli ensimmäistä kertaa kisaamassa Technollaan. Emme osanneet odottaa mitään. Muilla oli 7,8 m2 Technon oma purje ja Danilla Severnen Overdrive 7,5 m2, jonka olimme ottaneet Raceboardin 7,5 luokkaa ajatellen, jota sitten ei ollutkaan ja niinkuin kerroin Baltic Sea Cupin osakilpailu täällä Techno luokkineen oli meille yllätys. Hän ajoikin ihan hyvin --> 8.sija alle 17 vuotiaiden luokassa, jossa hän on nuorimpia. Dani on vielä 14 vuotias, eikä häntä hyväksytty enää alle 15 vuotiaiden luokkaan, koska hän täyttää tänä vuonna 15.

Toinen lähtö Back to Back. Nyt päätin lähteä vapaisiin tuuliin ja jättää muut taistelemaan veneen pään paikasta. Hyvinhän se meni - aivan kuin olin suunnitellut. Mutta yleinen takaisin kutsu. Uusi startti ja sekin meni hyvin. Tuuli oli kuitenkin inhottavan heikkoa. Kölipääkanttauksella ja paapuurilla välillä lenkeissä hetkittäin. Tosi epäbalanssista ajamista sekavan aallokon takia. Huomasin, että kryssilläkin pystyi ottamaan myötäaaltoa isojen aaltojen välissä pysyäkseni hyvässä vauhdissa. Jälleen kerran lenssiosuuksilla porukoiden ohi ja maalissa 2. Patrick Pollackin jälkeen. Daniel oli oman ryhmänsä 8. jälleen kerran.

Rannassa vaihdoimme Danin kanssa tuntemuksia. He joutuivat ajamaan inloopin eli kryssi ja pitkä lenssi ja sama pitkä kryssi ja 2. poiju ja 3. poiju ja maaliin. Heillä oli pidempi rata kuin meillä. Meillä radan kiertäminen kesti 25 minuuttia ja heillä 35 minuuttia. Daniel kertoi, että tuntui siltä, että jokin jarruttaisi ajamista erityisesti krysseillä, mutta huomasikin kaikkien muidenkin ajavan samaa vauhtia. Se on lauta, joka jarruttaa. Hänellä on vertailukohtana oma formula. "Aikamoista jynnäämistä Technolla ajaminen formulan jälkeen", sanoin Dani.

Safkatauko ja takaisin merelle. Jälleen kerran nurin samassa aallokko kohtaa. Aalto kaatui taas päälle vaikka kuinka yritin ajaa suoraan kohti kaatuvaa aaltoa. Tuuli oli koventunut. Puomi ylemmäs ja trapetsinarut taaemmaksi. Startti meni ihan hyvin ja pääsin vapaisiin tuuliin. Nyt pystyikin ajamaan lenkeissä, mutta alaspäin tullessa joutui ajamaan köli sisällä ja trackeri aivan edessä - ei olisi vielä riittänyt takalenkeissä ajamiseen. Muutama suomalaisreiskakuski olisi mennyt takalenkeissä, mutta he eivät olleet mukana...(huom.Hessu!!!). Maalissa kolmas. Nyt alkoi kisakumppanit tulee tutuiksi. Tiesin kuka on hyvä milläkin osuudella ja kenellä oli mitäkin heikkouksia. Niitä siis hyväksi käyttämään!!!
Dani veti tasaista 8 sarjaa...taas 8.sija. Heidän luokassa on viiden kärki ja sitten tulee seuraavat 5, johon Dani kuuluu ja muut tulevat perässä.

4.lähtö, joka onnistui kaikista parhaiten. Koko ajan vapaissa tuulissa kryssillä. Yläpoijulla 3.. Ajoin latvialaisnuorukaisen ohi lenssillä, mutta hän kuittasi viimeisen kryssin yläpoijun jälkeen, kun en meinannut saada köliä kääntymään ja hän pääsi sisäkautta lenssillä ohi ja kääntyi viimeiselle slööri- lenssiosuudelle ennen minua, ajauduin siis ulkokaarteeseen ja hän kuittasi sisäkautta ohi. Hyvin tehty. Olin maalissa 3.. Vähän harmitti.

Ekan päivän jälkeen 3.. Ei paha! Technot eivät enää ajaneetkaan 4:tä lähtöä. Dani 8. sijalla. Tästä on hyvä jatkaa. Huomiseksi on ennustettu tuulen heikentymistä ja kääntymistä rannasta päin katsottaessa oikealle eli luoteeseen. Sunnuntaina pitäisi olla maatuulta...joten voi olla vaikkapa niinkin, että huomenna on viimeiset lähdöt.

Poika ja isä tyytyväisiä ensimmäiseen kilpailupäivään.

torstai 4. kesäkuuta 2009

RACEBOARD EM - LIEPAJA - LATVIA - 2. RAPORTTI


Ensimmäinen kilpailupäivä.

Aamulla välineiden rekisteröinnit ja normialoituskuviot. Yöllä oli tuullut yli 20 m/s ja järjestäjät olivat pelänneet, että rannalla olevat isot teltat lentävät taivaan tuuliin, joissa välineemme olivat. Kaikki kunnnossa kuitenkin aamulla.

Merenkäynti oli aamusta asti aika kovaa ja koveni päivän edetessä. Järjestäjät eivät lähteneet tekemään turvallisuussyistä rataa. Tuulta oli koko päivän 10 - 16 m/s ja aallot kaatuivat tiuhaan tahtiin ja aika ulkonakin vielä. Klo 14 ensimmäisessä kipparikokouksessa päätettiin vetää lykkäysviiri ylös, joka olikin koko päivän siellä. Merellä olisi ollut aivan täysin wave- ja slalomkeli. Päivä menikin sitten informaatioita odotellessa. Olimme jättäneet varmuuden vuoksi kaikki ylimääräiset välineet kotiin ja nythän niitä olisi tarvittu. Mutta kun sitä ei ikinä tiedä... Tätähän se kisaaminen on - odottamista! Suurin osa ajasta menee aikataulussa pysymiseen ja kuulolla olemiseen. Jos ajaisi "hupia", tulisi ajotunteja reilusti enemmän.


Raceboardin MM-kisat kuukauden kuluttua Saksassa on aivan selvästi verottanut kisaajamäärää. Raceboardissa kisaajia vain 16 kpl - se on vähemmän kuin Suomen rankingeissä. Kisat ajetaan kaikesta huolimatta ja ei voi muuta sanoa tänne tulematta jättäneille, että "mitäs et lähtenyt!?" Techno 293 luokassa oli ilahduttava määrä osallistujia, kaiken kaikkiaan 14 kisaajaa, Danin luokassa eli U17:ssä 10 ja U15:ssä 4. Kansallisuuksia kisoissa on 7. RS:X Youthsissa on 6 nuorta.

Saimme kaikesta huolimatta nauttia aurinkoisesta päivästä, vaikkakin kalsarit jalassa ja pipo päässä. Illalla oli avajaisjuhlat, jossa kävi puhumassa kaikki mahdolliset Liepajan kaupunginjohtajat ja seuraajat. Saimme nauttia laivaston soittokunnan vauhdikkaasta ja hiukan erilaisesta musiikkiesityksestä, jossa ei seisty suorana asennossa vaan jammattiin Kalemaiseen lantion vatkaustyylin a la Lappeenranta! =)


Yöksi jouduimme poistumaan surffirannan parkkikselta, koska kaupungin järjestyssäännöt eivät hyväksy sillä alueella yöpymistä. Surffaajat ajettiin toiselle kolkolle parkkikselle...minä taas päätin lähteä Danin kanssa tsekkaamaan keskustan hotellitarjontaa. Sain tingittyä hyvään hintaan huoneen meille (30 latia) sisältäen aamupalan ja nettiyhteydet.

Huomiseksi luvattu vähän heikempää keliä - alle 10 m/s. Toivotaan, että aallotkin laskevat pitkille laudoille sopivaksi. Minä olisin kyllä tänään lähtenyt vesille, jos olisi niin päätetty.


Lippu korkealla huomiseen.

...ai niin...jos raportteja ei kuulu seuraavina päivinä, se voi johtua siitä, että nukumme autossa emmekä ole löytäneet nettikahvilaa...tms.

WINDGURU ENNUSTE LIEPAJAAN

http://www.windguru.com/fi/index.php?sc=256

...näyttää tuulevan jo heti aamu8lta! Muttei sada! Nyt aamupalalle...

keskiviikko 3. kesäkuuta 2009

RACEBOARD EM - LIEPAJA - LATVIA - 1. RAPORTTI


LIEPAJA.

Pitkä päivä takana. Aamulla ennen 5tä herätys - kuuden jälkeen satamassa ja botski lähti 7.30. Pienet unet istuvalteen botskin raflassa ja auton rattiin Tallinnan satamassa. Tykkään ajaa Eestin läpi ihaillen maisemia ja nähdä ajan pysähtyneisyys Neuvostoliiton vallan ajalle rakennuksissa, kun taas joillekin pelloille nousee uutta infrastruktuuria pienoiskerrostalojen muodossa sekä kurkien isot pesät sähkötolppien päässä ja pesintäpuuhat liikenteen metelissä. 7 tunnin ajomatkan jälkeen olimme perillä Latvian Liepajassa. Koko matkan satoi vettä ja tuuli kovaa. Ajoimme tietämättömyyttämme Rigan keskustan läpi, vaikka kaupungin ohitusreitti olisi ollut nopeampi ja helpompi. Tulipahan nähtyä kolkonnäköinen kaupunki.


Riga.

Liepajaan saavuttaemme sade lakkasi, mutta kova blosis jatkui. Löysimme vahingossa (Danin ansiosta) heti oikealle rannalle. Parkkipaikalla oli vasta 6 autokuntaa, mm.suomalaisslovakimme Radovan ja Barbora Kubin ja Barboran surffausammattilaisveli Patrick Pollack. Pitkät silmän kantamattomiin ylettyvät hienot dyynit lennättivät hiekkaa lumituiskun tavoin rannan suuntaisesti. Päivällä oli ollut tuulta yli 20 m/s ja nytkin sitä oli 13 - 15 m/s. Patrick ajeli nelosen purjeella ja wavellä ja sanoi senkin olevan liikaa. Rannnalle tuodut kemikaaliset bajamaja vessat olivat kaatuneet päivällä tuulen voimasta. Järjestäjät olivat rakentaneet isot teltat rannalle, joihin pystyi jättämään laudat poliisin valvovan silmän alle.


Meidän oli tarkoitus nukkua autossa, mutta kymmenen asteen lämpötila ei hirveästi houkutellut meitä. Löysimme 15 km päästä kivan turvallisen hotellin aivan meren rannalta -->38 Latia eli noin 50 egee aamupalalla ja Wlan-yhteyksillä. Kävimme rekisteröitymässä ilta9in pintaan. Saimme kuulla, että EM:ien yhteydessä ajetaan myös RS:X:n ja Technon Baltic Cup -osakilpailu. Pähkäiltyämme Danin luokkaa järjestäjien kanssa he ehdottivat Technoa, koska hänellä oli Techno mukana, jolla oli tarkoitus ajaa kylläkin Reiska luokassa. Nuoria alle 20-vuotiaita ei ollut tulossa paljoa Raceboard luokkaan, joten päätimme ilmoittaa Danin Technoon U17 -luokkaan ja purjeeksi kelpasi Severnen 7,5 m2 Overdrive ja 5,6 m2 CodeRed. Reilu peli. Itse taidan rekisteröidä pelkästään Starboardin oman 9,5 m2 RB -purjeen. Kilpailuja ei ajeta turvallisuussyihin vedoten yli 13 m/s tuulessa ja siihen asti pystyn ajamaan sillä.

Huomiseksi on luvassa tuulta koko päiväksi 10-12 m/s. Lämpötila alle 10 astetta...hrrr... Onneksi tuli kaikki lämpimät Rip Curlin puvut mukaan. Ja jos ei saa kuivaksi pukua yön aikana, uutta kuivaa pukua peliin vaan! Kiitokset Rip Curlille uusista puvuista! =)

Itselläni on aika levollinen olo kisoja ajatellen. Eilen oli vielä pinna vähän kireällä, joka johtui latautumisesta kisoihin. Näin se on aina ollut kohdallani, kun kyseessä on ollut SM:iä korkeammat kisat. Kaikki pitää mennä suunnitelmieni mukaan ja joskus tuntuu siltä, että kisapaikalla olisi helpompi olla yksin, jottei muiden tarvitsisi kuunnella tiuskimistani. Danin kanssa menee hyvin - ei mitään ongelmia. Opetan hänelle koko ajan kisoihin liittyviä asioita. Ehkä pedanttinen luonteeni on rasite - myös hänelle. Toivottavasti hän osaa suodattaa itselleen sopivia asioita ja jättää turhat faijan niuhottamiset pois.


Huomenna aamulla välineiden tarkistukset ja klo 14 ensimmäinen startti. Peukut pystyyn! Dani pääsee kisaamaan ikäistensä kanssa ja minä pitkästä aikaa pääsen näkemään, missä mennään kansainvälisellä tasolla Raceboardissa.

tiistai 2. kesäkuuta 2009

Tiistai 02.06.2009

Huomenna lähdetään kohti Latviaa ja Raceboardin EM-kisoja. Duuni on häirinnyt viimeisen viikon ajan harjoituksia totaalisesti. Viimeiset kaksi päivää olemme Danin kanssa varanneet matkaa varten tarvittavia välineitä.

Suuret kiitokset tämän matkan onnistumisesta kuuluu Männistön Kalelle, joka lainaa omaa Starboard Phantom lautaansa minulle ja paria evää. Tämä muistetaan vielä monta kertaa!!! Kiitos Kale!!!

Otamme koneen mukaan kisoihin ja pyrimme kirjoittamaan raporttia matkan ja kisan edetessä. Kylmää ilmaa (7-11c), mutta sopivia tuulia (noin 8-11 m/s) on luvassa Latvian Liepajaan.