keskiviikko 3. kesäkuuta 2009

RACEBOARD EM - LIEPAJA - LATVIA - 1. RAPORTTI

LIEPAJA.

Pitkä päivä takana. Aamulla ennen 5tä herätys - kuuden jälkeen satamassa ja botski lähti 7.30. Pienet unet istuvalteen botskin raflassa ja auton rattiin Tallinnan satamassa. Tykkään ajaa Eestin läpi ihaillen maisemia ja nähdä ajan pysähtyneisyys Neuvostoliiton vallan ajalle rakennuksissa, kun taas joillekin pelloille nousee uutta infrastruktuuria pienoiskerrostalojen muodossa sekä kurkien isot pesät sähkötolppien päässä ja pesintäpuuhat liikenteen metelissä. 7 tunnin ajomatkan jälkeen olimme perillä Latvian Liepajassa. Koko matkan satoi vettä ja tuuli kovaa. Ajoimme tietämättömyyttämme Rigan keskustan läpi, vaikka kaupungin ohitusreitti olisi ollut nopeampi ja helpompi. Tulipahan nähtyä kolkonnäköinen kaupunki.

Riga.

Liepajaan saavuttaemme sade lakkasi, mutta kova blosis jatkui. Löysimme vahingossa (Danin ansiosta) heti oikealle rannalle. Parkkipaikalla oli vasta 6 autokuntaa, mm.suomalaisslovakimme Radovan ja Barbora Kubin ja Barboran surffausammattilaisveli Patrick Pollack. Pitkät silmän kantamattomiin ylettyvät hienot dyynit lennättivät hiekkaa lumituiskun tavoin rannan suuntaisesti. Päivällä oli ollut tuulta yli 20 m/s ja nytkin sitä oli 13 - 15 m/s. Patrick ajeli nelosen purjeella ja wavellä ja sanoi senkin olevan liikaa. Rannnalle tuodut kemikaaliset bajamaja vessat olivat kaatuneet päivällä tuulen voimasta. Järjestäjät olivat rakentaneet isot teltat rannalle, joihin pystyi jättämään laudat poliisin valvovan silmän alle.

Meidän oli tarkoitus nukkua autossa, mutta kymmenen asteen lämpötila ei hirveästi houkutellut meitä. Löysimme 15 km päästä kivan turvallisen hotellin aivan meren rannalta -->38 Latia eli noin 50 egee aamupalalla ja Wlan-yhteyksillä. Kävimme rekisteröitymässä ilta9in pintaan. Saimme kuulla, että EM:ien yhteydessä ajetaan myös RS:X:n ja Technon Baltic Cup -osakilpailu. Pähkäiltyämme Danin luokkaa järjestäjien kanssa he ehdottivat Technoa, koska hänellä oli Techno mukana, jolla oli tarkoitus ajaa kylläkin Reiska luokassa. Nuoria alle 20-vuotiaita ei ollut tulossa paljoa Raceboard luokkaan, joten päätimme ilmoittaa Danin Technoon U17 -luokkaan ja purjeeksi kelpasi Severnen 7,5 m2 Overdrive ja 5,6 m2 CodeRed. Reilu peli. Itse taidan rekisteröidä pelkästään Starboardin oman 9,5 m2 RB -purjeen. Kilpailuja ei ajeta turvallisuussyihin vedoten yli 13 m/s tuulessa ja siihen asti pystyn ajamaan sillä.

Huomiseksi on luvassa tuulta koko päiväksi 10-12 m/s. Lämpötila alle 10 astetta...hrrr... Onneksi tuli kaikki lämpimät Rip Curlin puvut mukaan. Ja jos ei saa kuivaksi pukua yön aikana, uutta kuivaa pukua peliin vaan! Kiitokset Rip Curlille uusista puvuista! =)

Itselläni on aika levollinen olo kisoja ajatellen. Eilen oli vielä pinna vähän kireällä, joka johtui latautumisesta kisoihin. Näin se on aina ollut kohdallani, kun kyseessä on ollut SM:iä korkeammat kisat. Kaikki pitää mennä suunnitelmieni mukaan ja joskus tuntuu siltä, että kisapaikalla olisi helpompi olla yksin, jottei muiden tarvitsisi kuunnella tiuskimistani. Danin kanssa menee hyvin - ei mitään ongelmia. Opetan hänelle koko ajan kisoihin liittyviä asioita. Ehkä pedanttinen luonteeni on rasite - myös hänelle. Toivottavasti hän osaa suodattaa itselleen sopivia asioita ja jättää turhat faijan niuhottamiset pois.

Huomenna aamulla välineiden tarkistukset ja klo 14 ensimmäinen startti. Peukut pystyyn! Dani pääsee kisaamaan ikäistensä kanssa ja minä pitkästä aikaa pääsen näkemään, missä mennään kansainvälisellä tasolla Raceboardissa.