sunnuntai 20. kesäkuuta 2010

RACEBOARD WORLDS 2010 LIEPAJA - 5.kilpailupäivä - viimeinen lähtö


Finnish Raceboard Team in Worlds 2010

Aamu valkeni pilvisenä, sateisena ja tuulettomana. Lykkäysviiri ylös ja pienien kamojen purku. Kävelimme ensimmäistä kertaa parin kilsan päässä olevalle aallon murtajalle, josta sai paremman kuvan kilpailualueesta.

Klo 16 oli merkitty purjehdusohjeiden mukaan viimeiseksi mahdolliseksi lähtöajaksi. Sateen väistyttyä tuuli heräsi (EI PETÄJÄ ;-) ). Alkoi jumalaton kamppailu kellon kanssa. Bic Technot lähetettiin ensin liikkeelle (=Baltic Sea Cupin osakilpailu). 5 minuuttia ennen ajan umpeutumista meidät lähetettiin vesille ja startti oli varmaan juuri viimeisellä mahdollisella hetkellä. Oli tullut plaanattavat olosuhteet...ainakin krysseille ja loivaan slööriajoon.

Startti ja veneeltä kovalla pumpulla vapaisiin tuuliin. Paras lähtötapahtumani koko kisan aikana. Espanjan kaveri yritti nostattaa ylemmäs kuin minä siinä onnistumatta-->joutui vendaamaan. Olin ylämerkillä 1.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Janiksen ollessa aivan kannoillani. http://twitter.com/Raceboard/statuses/16544624362
Pumppasin ja yritin ottaa aaltoja parhaimpani mukaan lenssillä. Alapoijulla 4. =( ...tämä alkaa olemaan jo liiallista toistoa, mutta purjeeni ei riitä tälläisessä kelissä plaanissa pysymiseen. Otin toisella kryssillä uudestaan Janiksen kiinni ja ohi. Slööriosuudella Janis meni ohitse ja myös CHZ-6. Monta muuta läähätti niskaan, mm. Suomen oma Masa JPN-15, mutta viimeisen lyhyen lenssi - slööriosuuden aikana ei kukaan ohittanut. Olin maalissa 6..
http://twitter.com/Raceboard/statuses/16545636873

Olin tyytyväinen ja en-tyytyväinen viimeiseen lähtööni. Tämä todisti sen, että kryssivauhtini on Reiskassa huippuluokkaa plaanattavissa olosuhteissa, mutta seuraaviin kansainvälisiin kisoihin on pakko saada isompi kilpailukykyinen purje. Onko se Remi Vilan suunnittelema uusi Severnen 9,5 m2 RB vai mikä, se ratkeaa lähiaikoina. En lähde kolmatta kertaa MMiin (jotka muuten ovat 2011 syksylllä Espanjan Reis'ssä - Barcelonasta 120 km) välineillä, joilla ei ole mahdollista voittoon. Ei sovi luonteelleni.

Viimeisen lähdön jättivät väliin kisan jo voittanut POL-7 ja varma 2. SVK-1. Saavuttuani maaliin ja rantaan SVK-1 kuvasi videolle tapahtumia. Hän saapui luokseni ja sanoi: "Pitäisiköhän sinulla olla myös "kevyen tuulen purje"? Oli kuin olisi väännetty puukkoa haavassa ja kunnolla... "Yes - I Know that, Patrick! Shit!"

Ennen viimeistä lähtöä olin yleisen sarjan 12. ja kymmenen pisteen päässä 11. olevasta LTU-30:stä. Lopputuloksissa piste-ero kaventui 5:een, joten ei muutoksia lopputuloksiin. Olin siis 12. yleisessä ja Mastersien 2. Patrick Pollakin voittaessa yli 35-vuotiaiden sarjan. Olen muuten viimeistä vuotta Masterseissa. Ensi vuonna pääsen Grand Masterseihin. Siitä alkaa kymmenen vuoden uusi rupeama, joka tulee olemaan toivon mukaan KULTAINEN!!!

Palkintopalleilla nähtiin myös muita suomalaisia Tero Antero Toivosen ollessa Mastersien 3. ja Seppo Lehden ottaessa Grand Mastersien (yli 45-v.) hopeaa ja Heikki "Hössö" Reijosen pronssia. Hyvä äijät!!! Mitalinne on ansaittuja eikä mitenkään helposti saatuja.

Tulokset ja pieni raportti (kuvat lisään kotiin päästyäni):
http://www.raceboard.org/page0001v01news358.htm

5 päivän kilpailut ovat ohitse, 14 lähtöä sekä kevyessä että hiukan kovassa tuulessa. Olemme kaikki monta kokemusta rikkaampia. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Kisakausi on vielä alkutaipaleella...

Harmi, ettei Dani päässyt mukaan näihin karkeloihin muuten kuin "Coach" -lappu kaulassa. Nämä eivät varmasti ole viimeiset kilpailut, jotka joutuu jättämään väliin sairastumisen tai loukkaatumisen vuoksi. Niitä vain tulee - niitä voidaan tietty yrittää ehkäistä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti