tiistai 22. maaliskuuta 2011

Vantaan Sanomien artikkeli Wissa 2011:stä



Suuret kiitokset Aki Saraselle jutusta!!!

Tekstissä osallistujamäärässä pieni virhe...yhteensä kilpailijoita oli 84...ei pelkästään slalomissa.

torstai 17. maaliskuuta 2011

Kevättä rinnassa

Lenkkikaverini EVE

Kevät on kauneimmillaan Suomessa!!!

Olen viime päivinä tehnyt juoksulenkkejä hankikantopelloilla Even kanssa - tänään viimeksi toista tuntia sellaisissa paikoissa, joissa normaalisti ei tule koskaan liikuttua, koska kesäisin ja syksyisin niissä kasvaa viljaa ja kengät mutaantuu. Kävimme juoksemassa mm.samassa paikassa, jossa muutamia vuosia sitten tulvavesi nousi maanviljelijän pelloille. Kävin tuolloin kysymässä häneltä, että pääsiskös surffailee hänen pelloilleen, johon hän totesi, että käyn muuten hakemassa haulikon seuraavaksi, joten et ole tervetullut. Tuolloin en uskaltanut kertoa, että muutama vuosi sitten vetelin surutta täydessä plaanissa hänen tiluksillaan...pitääkin etsiä tämä kuva arkistoista ja liittää tänne...

Olen antanut lepoa minun vasemman käden ranteelle, johon tuli Wissa 2011:ssä jokin pieni rasitusvamma (=turvotusta ja pientä kipua). Kun olen käynyt salilla, olen tehnyt kaikkea muuta...händyt ovat saaneet levätä - venyttelyjä tietty unohtamatta. Pelloilla juostessani olen käyttänyt paljon moottorikelkkareittejä, joissa lumi on vieläkin kovempaa. Eve on saanut juosta vapaana. Eve kun on paimenkoira, ei se voi päästää minua juoksemaan yksin, joten se pyrkii juoksemaan koko ajan minun kintereilläni ja välillä se on tehnyt niin, että tulee minun eteeni juoksemaan ja löysää vauhtia yrittäen minunkin löysäävän. Tänään tein niin, että juoksin Eveä kovempaa - menin sillan alitettua piiloon, Even tullessa sillan alle se ei nähnytkään minua...voi, että tuli koiralle hätä, minne olin joutunut...sen jälkeen pysyi koko ajan näköetäisyydellä...=)))



Evellä on ensimmäiset juoksut menossa - ikää tällä hetkellä 9 kuukautta. On joutunut olemaan tosi tarkkana, ettei ole päässyt karkuun eikä uroskoirat ole päässeet yllättämään...Hauska seurata, miten koiran luonne on muuttunut juoksujen aikana. Tuntuu siltä, että murrosikä alkais nostelee päätään... Ei mitään ongelmia, mutta kaikkia komentoja ei halua uskoa...jää tuijottelemaan vaan, että mitäs siinä huutelet...Äijä!!! Näinhän se on ihmismurkkujenkin kanssa...



Dani on vetänyt koulussa kovaa treeniä ja minun kanssa hän ei ole ehtinyt käymään kuin kerran viimeisen viikon aikana salilla.

lauantai 12. maaliskuuta 2011

Jäätävät leidit Olavinlinnassa

Wissa 2011 aikana kävimme koko porukka yhtenä päivänä Olavinlinnassa, jossa oli jääveistosnäyttely. Otin uudella Nokia N8 kännyllä kuvia jäätävän hyvän näköisistä leideistä.





tiistai 8. maaliskuuta 2011

Suomen Kuvalehti.fi:ssä pari kuvaa kisoista

http://suomenkuvalehti.fi/kuvat/2011/03/05/talvipurjehduksen-mm-kisat-saimaalla-ice-amp-snow-sailing-world-championships-2011-j051755v

http://suomenkuvalehti.fi/kuvat/2011/03/05/talvipurjehduksen-mm-kisat-saimaalla-ice-amp-snow-sailing-world-championships-2011-j051756v

Kuvassa näkyy Danin housuissa repeämä, josta liettulaisen kelkkailijan terä meni sisään kolarissa.

Liettualaisen kilpailijan ottamia kuvia

Blini väistää viimeisen poijun jälkeen puolalaista, spinnaa ja lentää naama edellä jäiseen lumihankeen - katso kelkan asentoa ja vauhtia
Sileätä jään pintaa, kädet suoriksi ja kroppa ulos. Verratkaa Danin ja Blinin ajoasentoa - geeneissä periytyvää?!
Dani kolaroi jiipissä toisen liettulaisen (MM-2.) kanssa, joka diskattiin lähdöstä vaarallisten ajolinjojen takia
Dani jiipissä ennen Preissia
Blini tulossa liettulaisen juniorin ja ranskalaisen kanssa jiippipoijulle

WISSA 2011 YHTEENVETOVIDEO

Klikkaa otsikkoa!!!

Kilpailujen päättymisestä on 2 vrk. Ajatukset pyörivät edelleen Oravissa. Takana on hyvä viikko - ensin EuroCup ja sitten Wissa. Kroppa kipeänä lihasrasituksista, kaatumisista ja pienistä venähdyksistä. Tuntuu vaikealta palata normaalielämään ilman joka aamuista klo 7:n herätystä, aamupalan tekoa, jäälle menoa, tuulen tsekkausta, välineiden valmiiksi laittamista kisoihin, klo 9:n kipparikokousta, takaisin jäälle menemistä, adrenaliinin keräämistä ja hermojen hallintaa lähtöjä varten, odotusta ja sitten ensimmäisiä juoksuaskelia erittäin liukkaalla jään pinnalla, jokaisen jiipin nauttimista isolla N:llä pienellä jännityksellä pitävätkö terävät terät OraWin metrin paksuisessa teräsjäässä, tiukalla rutistuksella maalilinjan yli hymyssä suin ja seuraavan heatiin valmistautumista, viimeiseen lähtöilmoitukseen ja jäältä kämpille menemisestä, hyvien ystävien kanssa jälkipuintia saunassa kuinka meni ja kuinka olisi pitänyt mennä, toistensa tsemppaamista ja karskilla huumorilla höystettyjä iltoja ilman hampaiden kiristyksiä ja seuraavaan päivään latautumista, terien teroittamista ja kiristämistä ja väsyneenä vihdoin sänkyyn nukahtamista minuutin kuluttua siitä, kun pään laittoi tyynyyn. Ennen kaikkea jälleen kerran yhteistä aikaa rakkaan pojan kanssa, jota ei voi mitata rahalla. Näillä mennään ja toivon mukaan pitkään...

Suuret kiitokset Terrierille kisojen tuomisesta Suomeen ja jumalattomien kilpailujen järjestämisestä ja läpiviemisestä kunnialla läpi. Tästä on hyvä jatkaa!!! Toivotaan, että useammat purjelautailijat ja tuulen kanssa tekemisissä olevat liittyvät joukkoomme ja nauttisivat Wissa Spiritistä tulevaisuudessa. Loppuun Feodor Gurvitsin eli Terrierin SPLL kirjoitus vain netissä surffaaville ruikuttajille:

"WISSA on perinteikäs kilpailu joka on pyörinyt 31 vuotta samalla formaatilla. Kevättalvella kokoonnutaan viikoksi ajamaan jommallekummalle puolelle rapakkoa kaikissa talvipurjehduksen luokissa. Voisi oikeastaan puhua WISSA-liikkeestä, kyse kun ei ole pelkästään kilpailusta, vaan myöskin asenteesta, pitkään kisoja kiertäneistä veteraaneista, perinteistä sekä yhteisestä ajanvietosta. Lyhenneviidakolla on oma syynsä - ISAFin alaisuudessa toimii IWA ja kussakin maassa on sitten omat järjestönsä. IWWA on käytännössä pyörinyt jo jonkin aikaa - meillä on yhteiset säännöt, kilpailut, nettifoorumi sekä tietyiltä osin myös sponsorointiakin. Saattamalla säännöt ISAFin alaisuuteen saamme kisoille "virallisen arvon" (ihan kuin sillä olisi hirveästi väliä). STAPL on vanha järjestö joka oli muutaman vuoden "talviunilla", nyt hoiti onnistuneesti WISSA:n toteuttamisen ja seuraavaksi jatkaa kansainvälistä yhteistyötä juuri tuon sääntö- ja kisahomman osalta. Tämän vuoden juttu on WISSA-tyylinen lajien yhdistäminen, eli ei olla "vain slalomia", "vain freestyle leijaa", "vain ratakelkkaa" vaan kehitetään toimintaa siihen suuntaan, missä tapahtuu. Mun seuraajani STAPLin puheenjohtajana on Kitewingin Martin Finell, eli meillä on hallituksessa edustettuna siivet, kelkat sekä kisaleijat. Puskahuutelijoille terveisiä - tänäkin talvena ehdin tekemään enemmän jiippejä ja ajanut useamman tunnin "plaanissa" kuin te siellä näppisten ääressä, kisat on ollut vähintäänkin yhtä tasokkaita kuin kesällä ja hauskaakin ehti olemaan. Tuntuu turhalta, että Suomessa tehdään hiton hienot kisat, mutta niistä nauttii kaikkien naapurimaiden huiput kotimaan viisaiden naputtaessa ajatuksiaan ruudulle :) "