maanantai 24. elokuuta 2009

HANKO MM-OPEN (Raceboard ranking)


"Searching in Hanko"

Jottei nyt tulisi epäselvyyksiä kilpailun nimestä, MM-Open tarkoittaa Muuta Mukavaa ja se on avoin kilpailu kaikille purjelautailuvälineille ja -harrastajille. Kilpailut järjestettiin järjestyksessään Hyvinkään Surffaajien toimesta jo kahdenkymmenennen___???? kerran (20 - 30). Nämä ovat olleet kauden mukavimmat kilpailut, joissa on kaikille jotain mukavaa - myös aloittelijoille on oma startticuppi.


Kevyen tuulen lähtöä odotellessa. Kuva A.Dahlgren

Lauantai aamu Silversandin puolella avautui aurinkoisena, mutta maatuulisena. Kilpailuihin oli ilmoittautunut avoimeen luokkaan myös formuloita (HIENOA!!!). Kilpailun ideaan on kuulunut joka vuosi paljon lähtöjä, jotka kaikki ovat erilaisia radoiltaan...merimerkkien ja saarien kiertämisiä...porttilähtö, jossa vene ajaa kahden poijun edestä päästä päähän ja veneen perän takaa saa startata. Startti ja maali on aivan rannan tuntumassa, joten rannalla olijoilla riittää jännitettävää.

Ratapiirros

Tämäkään kilpailu ei tuottanut pettymystä. Ajoimme molempina päivinä 4 lähtöä eli 8 yhteensä, joista sai tiputtaa pois 2 huonointa (=discard). Lauantain maatuuli oli puuskittainen ja parhaimmillaan yli 10 m/s. Ensimmäisen lähdön uhrasin kokeiluun...silläkin uhalla, että menettäisin pisteitä. Phantomin kölissä on kaksi säätövaihtoehtoa:
1. Köli ulkona 76 cm ja aivan pystyssä

Vaihtoehto 1.

2. Köli ulkona 78 cm ja taaksepäin suuntautuneena hiukan

Vaihtoehto 2.

Halusin kokeilla säätövaihtoehtoa 2. --> Lopputulos: En suosittele!
Minun ja Lehden Sepon nousukulmassa oli huomattava ero! Seppo voitti lähdön. Tai oikeastaan joku formulakuski voitti lähdön (Ian tai Oksa). Toiseen lähtöön säädin säätövaihtoehto 1.:n. Nousukulma parani. Maalilinja oli rannan läheisyydessä ja shiftailevassa ja heikommassa tuulessa. Sepon kryssivauhti oli parantunut viime viikonlopun SM:ien jälkeen...tai sitten minun huonontunut!!?? Yritin laittaa kaikki trimmit samalla tavoin kuin SM:ssä. Kaikesta huolimatta Seppo otti minut kiinni hyvin ajettujen slöörien jälkeen vähän ennen maalia. Hän kylläkin veti tosi hyviä taktisia käännöksiä, joihin sai minut mukaansa väkisinkin. Lauantain 4:stä lähdöstä Seppo voitti minut 3:ssa ja minä hänet vain yhdessä --> Itsetutkiskelun paikka.

Itsetutkiskelua:

Hmm...ensinnäkin on hyvä, että sain turpiin Sepolta. Sillä silloin ei jäädä siihen hyvän olon tunteeseen, että nythän menee hyvin eikä tarvitse tehdä mitään. Viime viikko SM:ien jälkeen meni ilman treenejä muissa hommissa. Minulla oli jo -80 -luvulla (edellinen surffiura) vuosi toisensa jälkeen ongelmia kauden SM:ien jälkeen saada koottua samanlainen "raivo" ja lataus päälle kuin ennen SM:iä. Aina tapahtui notkahdus tuloksissa. En tiedä, kävikö myös näin tällä uudella "uralla". Sunnuntaiksi pyrin laittamaan kaikki samoin kuin SM:ssä ja keräämään itseni.

Sunnuntaina tuulen suunta oli muuttunut suoraan Silveriin päin vasemmalta aukosta. Tuuli oli heikkoa kaksi ensimmäistä lähtöä. Laitoin erityisen löysän rikauksen alhaalta. Päivän ekassa startissa pääsin vapaisiin tuuliin, mutta kaveria alkoi lappaamaan yläkautta ohi ja jäin kaikkien pakkituuliin eikä käännösten tekemisessäkään olisi ollut hyötyä, koska ajosuunta oli aivan suoraan kääntömerkille (saaret). Sivutuulilla pumppasin porukkaa kiinni ja purje tuntui hyvältä, mutta takaisin kryssille siirryttäessä ajaminen tuntui tahmealta. Onneksi Sepollakaan ei mennyt hirveän hyvin. Voitti kuitenkin minut yhdellä tai kahdella sijalla. Kärjessä oli avoimen luokan isot purjeet ja höyhensarjalaiset. Formuloilla olikin vielä hankalampaa.

Toiseen lähtöön kiristin alhaalta purjetta. Lauta liikkuikin jo paremmin, mutta hävisin edelleen Sepolle. Kärjessä samat isot purjeet ja alipainoiset (=Hessu ja Tomas ;-)).

Ruokatauko, jonka aikana tuuli nousi varmaan tuonne 6 m/s. Heti alkoi sujumaan. Kaikesta huolimatta jouduin etsimään oikeaa ajoasentoa krysseillä. Jalkani vaelsivat edestakaisin pitkissä Phantomin lenkeissä etsien kohtaa, jossa saisin maksimaallisen vauhdin. Välillä pidin etummaisella kädellä kiinni nostoköydestä ja välillä molemmin käsin puomista - vertailin nousukulmia ja vauhtia. Nyt oli hyvä suorittaa vertailua, koska kaikki Suomen parhaimmat Raceboard kuskit olivat paikalla. Löydettyäni hyvän ajoasennon Seppo jäi kuin seisomaan ja ainoastaan Tomas Sundell pystyi pysymään kanssani samassa vauhdissa. Nousukulmani oli vaan parempi. Pitkän kryssin jälkeen lähdin ensimmäisenä lenssille, jossa liian vähäisen tuulen takia jouduin pumppaamaan koko ajan ja yritin ottaa aaltoja, joilla pääsisin mahdollisimman alas. Sundellin nuorimmainen 70-kiloisena ajoi kuitenkin reilusti alemmas kuin minä ja suoraan maalia päin. Jouduin heittämään maalin lähellä myötätuulikäännöksen ja masto eteenpäin ja suoraan maaliin pumppaamalla ilman plaania. Toivosen Tero voitti lähdön isolla purjeella, Tomas toinen ja minä 3. . Seppo oli vasta 6.. Hessu ja Kale pääsivät minun ja Sepon väliin. Hyvä Hyvä!!!

Viimeinen ratalähtö oli formulakuski Mariannen käsialaa ja se oli kaikista pisin rata. Kierrettiin kaikki mahdolliset merimerkit ja saaret. Tuulikin oli noussut hiukan. Johdin ylämerkillä aika ylivoimaisesti. Nyt löytyi oikea ajoasento ja hyvä vauhti. Ian ja Oksa ajoivat ohitseni pitkällä lenssillä ja olivat maalissa ennen minua. Minä olin ensimmäinen reiskakuski ja Tero tuli jälkeeni.

Viimeisen lähdön viimeinen jiippi on lähdössä ennen vastatuuliosuutta. Kuva A.Dahlgren

Lopputuloksissa Seppo voitti minut 3:lla pisteellä ja Sundellin Tomas oli kolmas. Huh-mikä kilpailu!!! Ilman epäonnistumisia ei olisi kehitystäkään. Masentua ei saa vaan on pakko treenata ja tehdä analyysiä, mikä toimii ja mikä ei ja nämä kaikki pitää vielä muistaa! Suoritin kisan jälkeen mittauksia rikauksesta, jotka ovat nyt ylhäällä. Painoni kisan jälkeen illalla 76,5 kg...ja tankkauksien jälkeen. Viime yö oli kovan kisan jälkeen levoton. Kroppa kävi kierroksilla, eikä uni meinannut tulla. Tahtoo lisää vesillä oloa!!!

9,5 m2 luokan parhaat

Avoimen luokan parhaat.

Dani kryssillä. Kuva A.Dahlgren

Danin ajamisesta seuraavaa:

Ensimmäisenä päivänä Daniel rikasi 9,5 m2:n. Ajaminen tuntui vaikealta puuskaisessa kovassa tuulessa. Hän kävi ensimmäisessä lähdössä kääntymässä saarien luona ja totesi kelin olevan liian kova --> keskeytys. Daniel oli seuraavissa lähdöissä mukana lähtötapahtumassa odottaen tuulen heikentymistä, jota ei kyllä tullut. Kaksi seuraavaa lähtöä ilman tulosta. Daniel rikasi 7,5 m2 ja otti Futura 111 litraisen alleen. Viimeisen lähtöön hän lähti mukaan ko.paketilla ja ajoi radan läpi. Sivutuuliosuudet meni hänellä tosi kovaa, mutta pienellä evällä kryssiminen maaliin oli tuskastuttavan aikaa vievää huonon nousukulman takia.

Dani ja Mari tiukassa kamppailussa. Kuva A.Dahlgren

Sunnuntain lähdöt Daniel ajoi Formulalla ja 11 m2 FOD:in rikillä. Kevyen tuulen lähdöissä Daniel oli formuloissa ensimmäinen, jos muistan oikein... Kahdessa viimeisessä lähdössä Daniel taisteli Mariannen kanssa. Danielin ja Mariannen keskinäinen sunnuntain lähtövoittosaldo oli Dani 3 - Marianne 1 . Aika kovaan tuuleen Dani pystyy vielä vetämään 11 m2:llä. Lopputuloksista en vielä tiedä, mutta kuuden parhaan joukkoon Daniel ei päässyt kuitenkaan lauantain kolmen DNS ja DNF ja slalom kokeilun takia. Poika oli tosi tyytyväinen ajamiseensa.

Dani junnupalkinnon kanssa

Dani ja Mari. Kuva A.Dahlgren



Meidän Benjaminin oli tarkoitus osallistua aloittelijoiden ja junioreiden StarttiCuppiin, mutta lauantaina alkanut flunssa ei antanut mahdollisuutta pojalle. Hän nukkui sunnuntain pakettiautossa ja otti rennosti. StarttiCupissa oli mukana 9-10kisaajaa. Hyvä juttu!!! Uusia kisaajia on tulossa!!!

Startticuppilaisia.

Meidän juniorit ja oikealla yksi "vanhus" ;-)

TULOKSET:

http://www.purjelautaliitto.fi/cf_doc_files/Race_Board_Tulokset_Hanko_2009.htm

Torstai iltana lähdemme Tallinnaan viikonlopuksi Baltic Cupin osakilpailuun. Siitä myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti