1.päivä Rhodoksella.
Aamulla avasimme kaikki
surffibagit. Vähän jännitti avata mun uuden Phantomin lautapussia, kun keulassa
oli muutaman kymmenen sentin mittainen hankauma-halkeama jälki. Onneksi ei
ollut mennyt lautaan asti osuma… Eniten minua jännitti uuden laudan
takasiivekkeet. Ne oli pehmustettu hyvin, eikä vaurioita ollut.
Hotellimme on ensimmäisen
viikon ajan Ocean Blue. Ihan ok.hotelli. All inclusive, perusmättöö. Vähän
vähemmän kuin Blue Bay hotellissa, mutta elämä rauhallisempaa. Merinäköala.
Allasalue siisti. Allasvesi varmaan jäätävä, kun yksikään muksu ei pulikoinu
altaassa ;-).
Noooo…Beni lähti ensimmäisenä
vesille uudella hybridi Phantomilla ja vanhalla tutulla 4.3 m2 Severnen
Synergy purjeella. Purjehan on hyvä
junnupurje, vaikkakin löysä joka ikiseen puuskaan reagoiva rätti. Sillä oppii
purjehtii. Beni veti useamman setin päivän aikana. Huomenna laitetaan parempaa
purjetta kehiin…5.4 Overdriveä. Hän pääsi jo tänään plaaniin ja loppupäivästä
olikin jo liikaa tuulta.
Dani ajoi ensimmäistä kertaa
samankokoisella 9.5:llä kuin minä. Severnen RB 9.5:llä. Alkuun pelkäsin, että
se on varmaan liian iso 62 kiloiselle Danille. Viime vuonna hän taisteli täällä
7.5:llä ja Reiskalla ja lauta meni kerta toisensa jälkeen kantin kautta ympäri.
Tällä kertaa poika meni kryssiä samaa vauhtia kuin minä ja lenssit kovempaa ja
alemmas. Nopeat jiipit on hakusessa, joka on ymmärrettävää..onneksi on kolme
viikkoa aikaa treenata. Päivän päätteeksi tuulen noustessa lähelle kymppiä Dani
vaihtoi slalomiin Reijosen Hessun ja Oksan kanssa. 7.8 Reflex II ja iSonic 121
toimi todella hienosti. Kovaa spiidiä ja siistejä jiippejä.
Mulla oli ensimmäistä kertaa
uusi Phantom 377 ajettavana. Phantom uusine siipineen. Lauta nousi 6-10 m/s
tuulessa hyvin kantille kryssillä. Etsin koko ajan oikeaa ajoasentoa. Lauta
kulki hyvin, mutta tunsin, että oikea ajoasento odotti löytämistä. Asentamani
lenkit tuntuivat isoilta ja halusin päästä kauas lenkeistä kantille ajamaan…pidemmälle
reunalle. Lopulta seisoin poissa lenkeistä molemmat jalat kantilla. Etummainen
jalka eteenpäin kääntyneenä ja takimmainen takasiivekkeen päällä varpaat kohti
purjetta. Kelin noustessa ja kuoppaisten epäsäännöllisten aaltojen noustessa
jalat väkisinkin tuppasivat lipeävän kantilta aiheuttaen kantilta laskeutumisen
ja ajosuunnan laskemisen. Vauhti tuntui hyvältä kryssillä, mutta epästabiililta.
Aloin miettiä laudan
suunnittelija ystävääni Remi Vilaa…miksi hän oli tehnyt tällaisen laudan, jossa
oli helvetinmoiset siivekkeet ja mastotracki, joka nousee keulaan päin
mentäessä taivaisiin laudan pinnasta. Muistelin parin vuoden takaista reissua
Starboardin Test Centerille Pattaylle, jolloin testailimme Remin kanssa siiveke
Phantomin esiasteita. Silloin tajusimme meillä olevan niin erilaiset ajoasennot
Raceboardilla ajettaessa, joka vaikutti myös kölisäätöihinkin.
Tässä uudessa laudassa ei ole
niin paljoa säätövaihtoehtoja kölissä kuin vanhassa laudassa, joten piti
miettiä miten Remi ajaa Raceboardia….masto edessä, kroppa suoraan purjeeseen
nähden, kädet suorina… Laitoin kelin noustessa maston aivan täysin eteen
kryssillä. Vanhalla laudalla lauta tippui kantilta ja vastakäännökset olivat
hankalan hitaita. Nyt vauhti kiihtyikin ja lauta stabilisoitui. Siis…näinhän
Remi ajoi. Puomia ylemmäs. Vastakäännökset menivät helpommin kuin vanhalla
laudalla masto edessä. Johtui varmaan siitä, että masto on laudan pinnasta niin
paljon korkeammalla.
Alaspäin ajosta en osaa sanoa
mitään…Dani ajoi samaa vauhtia ja alemmas. Dani painaa 20 kiloa vähemmän kuin
minä…siitäkö johtuu?! Vanha Catti ja Severnen 9.5 näytti toimivan PELOTTAVAN
hyvin. Dani sanoikin saatuaan uuden purjeen Rautiolta, että ”Tällä purjeella tulen voittamaan
Suomenmestaruuden!” Se voikin olla erittäin paljon mahdollista!
Oikean ajoasennon löytäminen
on ykkösjuttu tulevan kolmen viikon aikana täällä Rhodoksella. Lauta on hyvä,
kun löytää siitä oikeat säädöt. Pitääpä ottaa huomenna GPS käteen niin voi
katsoa huippunopeuksia sekä kryssillä, että slöörillä. Vanhan Phantomin
nopeudet ovat muistissa…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti