maanantai 23. huhtikuuta 2012

RHODOS PÄIVÄ NRO 1


1.päivä Rhodoksella.

Aamulla avasimme kaikki surffibagit. Vähän jännitti avata mun uuden Phantomin lautapussia, kun keulassa oli muutaman kymmenen sentin mittainen hankauma-halkeama jälki. Onneksi ei ollut mennyt lautaan asti osuma… Eniten minua jännitti uuden laudan takasiivekkeet. Ne oli pehmustettu hyvin, eikä vaurioita ollut.

Hotellimme on ensimmäisen viikon ajan Ocean Blue. Ihan ok.hotelli. All inclusive, perusmättöö. Vähän vähemmän kuin Blue Bay hotellissa, mutta elämä rauhallisempaa. Merinäköala. Allasalue siisti. Allasvesi varmaan jäätävä, kun yksikään muksu ei pulikoinu altaassa ;-).

Noooo…Beni lähti ensimmäisenä vesille uudella hybridi Phantomilla ja vanhalla tutulla 4.3 m2 Severnen Synergy  purjeella. Purjehan on hyvä junnupurje, vaikkakin löysä joka ikiseen puuskaan reagoiva rätti. Sillä oppii purjehtii. Beni veti useamman setin päivän aikana. Huomenna laitetaan parempaa purjetta kehiin…5.4 Overdriveä. Hän pääsi jo tänään plaaniin ja loppupäivästä olikin jo liikaa tuulta.

Dani ajoi ensimmäistä kertaa samankokoisella 9.5:llä kuin minä. Severnen RB 9.5:llä. Alkuun pelkäsin, että se on varmaan liian iso 62 kiloiselle Danille. Viime vuonna hän taisteli täällä 7.5:llä ja Reiskalla ja lauta meni kerta toisensa jälkeen kantin kautta ympäri. Tällä kertaa poika meni kryssiä samaa vauhtia kuin minä ja lenssit kovempaa ja alemmas. Nopeat jiipit on hakusessa, joka on ymmärrettävää..onneksi on kolme viikkoa aikaa treenata. Päivän päätteeksi tuulen noustessa lähelle kymppiä Dani vaihtoi slalomiin Reijosen Hessun ja Oksan kanssa. 7.8 Reflex II ja iSonic 121 toimi todella hienosti. Kovaa spiidiä ja siistejä jiippejä.

Mulla oli ensimmäistä kertaa uusi Phantom 377 ajettavana. Phantom uusine siipineen. Lauta nousi 6-10 m/s tuulessa hyvin kantille kryssillä. Etsin koko ajan oikeaa ajoasentoa. Lauta kulki hyvin, mutta tunsin, että oikea ajoasento odotti löytämistä. Asentamani lenkit tuntuivat isoilta ja halusin päästä kauas lenkeistä kantille ajamaan…pidemmälle reunalle. Lopulta seisoin poissa lenkeistä molemmat jalat kantilla. Etummainen jalka eteenpäin kääntyneenä ja takimmainen takasiivekkeen päällä varpaat kohti purjetta. Kelin noustessa ja kuoppaisten epäsäännöllisten aaltojen noustessa jalat väkisinkin tuppasivat lipeävän kantilta aiheuttaen kantilta laskeutumisen ja ajosuunnan laskemisen. Vauhti tuntui hyvältä kryssillä, mutta epästabiililta.
Aloin miettiä laudan suunnittelija ystävääni Remi Vilaa…miksi hän oli tehnyt tällaisen laudan, jossa oli helvetinmoiset siivekkeet ja mastotracki, joka nousee keulaan päin mentäessä taivaisiin laudan pinnasta. Muistelin parin vuoden takaista reissua Starboardin Test Centerille Pattaylle, jolloin testailimme Remin kanssa siiveke Phantomin esiasteita. Silloin tajusimme meillä olevan niin erilaiset ajoasennot Raceboardilla ajettaessa, joka vaikutti myös kölisäätöihinkin.

Tässä uudessa laudassa ei ole niin paljoa säätövaihtoehtoja kölissä kuin vanhassa laudassa, joten piti miettiä miten Remi ajaa Raceboardia….masto edessä, kroppa suoraan purjeeseen nähden, kädet suorina… Laitoin kelin noustessa maston aivan täysin eteen kryssillä. Vanhalla laudalla lauta tippui kantilta ja vastakäännökset olivat hankalan hitaita. Nyt vauhti kiihtyikin ja lauta stabilisoitui. Siis…näinhän Remi ajoi. Puomia ylemmäs. Vastakäännökset menivät helpommin kuin vanhalla laudalla masto edessä. Johtui varmaan siitä, että masto on laudan pinnasta niin paljon korkeammalla.

Alaspäin ajosta en osaa sanoa mitään…Dani ajoi samaa vauhtia ja alemmas. Dani painaa 20 kiloa vähemmän kuin minä…siitäkö johtuu?! Vanha Catti ja Severnen 9.5 näytti toimivan PELOTTAVAN hyvin. Dani sanoikin saatuaan uuden purjeen Rautiolta, että  ”Tällä purjeella tulen voittamaan Suomenmestaruuden!” Se voikin olla erittäin paljon mahdollista!

Oikean ajoasennon löytäminen on ykkösjuttu tulevan kolmen viikon aikana täällä Rhodoksella. Lauta on hyvä, kun löytää siitä oikeat säädöt. Pitääpä ottaa huomenna GPS käteen niin voi katsoa huippunopeuksia sekä kryssillä, että slöörillä. Vanhan Phantomin nopeudet ovat muistissa…


Mielenkiintoinen kilpailukausi on tulossa! Uutta lautaa parilta valmistajalta ja uusia purjeita jo kärkiporukoilla. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti