Olin yli 5 viikkoa reissussa Thaimaan ja Malesian suunnalla. Olen treenannut joka päivä jollain tavalla riippuen siitä, missä olen milloinkin ollut ottaen huomioon paikalliset olosuhteet. Olen juossut joka aamu 45 min - tunti (ei matkustuspäivinä). Tämän päälle fyysiset treenit joka päivä oman kehon painoilla - punnerrukset, ojentajat, vatsa, selkä, kyykyt ja pohkeet. Lisäksi venyttelyt.
Sain mahdollisuuden olla pari viikkoa Starboardin Test Centerillä Nakluassa. Testasimme uusia protolautoja ja suunnittelimme muutoksia tämän hetkiseen Phantom 377 mallistoon. Raceboard lautarintamalla ei ole tulossa mitään uutta ennen vuotta 2018. Kaikki 2017 mallistot ovat jo päätetyt ja menneet tuotantoasteelle. Huhu, että vuonna 2017 olisi tulossa malli 377:n ja 377 L:n väliin, on väärä. Se on 100% varma!!!
"Pikku Phantom" 299 tulee uutena lautana joko 2016 tai 2017 hybridilautoihin Phantom 295 tilalle.
Purjepuolella Raceboardissa on tulossa muutoksia Severnellä ensi vuonna. Severnen RB 9,5 ja 8,5 tulevat muuttumaan. Kyseinen tuotantopurje oli jo käytössä syyskuun RB EM-kilpailuissa Espanjan Cadizissa. Tämän purjeen prototyyppi oli Nakluassa minulla testattavana. Ajoin sillä useampana päivänä 0-8m/s tuulessa. Purje on korkeampo kuin edeltäjänsä. Uusi luffi sillä on 556 cm, kun edeltäjällään se oli 539 cm. Puomin mitta on tarkalleen sama molemmissa 250 cm. Uusi purje on takaliikistä muutaman cm kapeampi kuin vanhempi malli. Uudessa purjeessa on vähemmän kangasta ja enemmän monofilmiä. Latat ovat kapeamman mallin takia luonnollisesti lyhyempiä. Mutta Severne on myös lyhentänyt camberin sisään tulevaa latan päätä eli tippiä, joka on poistanut Severne purjeen ikuisen pienen ongelman eli camberin kääntymisen takkuilun. Nyt camberin napsahtavat heti paikalleen ensimmäisellä rumpsautuksella. Ei tarvitse enää potkia eikä lyödä cambereitä.
Tuntemuksia purjeesta:
Ensimmäinen tuntemus on purjeen ajamisen helppous. Vetopiste ei enää vaeltele vaan se pysyy jämäkästi paikallaan. Vanhalla purjeella joutui tekemään koko ajan töitä erityisesti kovalla tuulella. Saavutettu vauhti ja kiihtyvyys on hyvä. Purjetta käännettäessä purje kääntyy uuteen suuntaansa jämäkästi ja erilaisella saundilla kuin vanha purje - kuin ruoskan isku. Se varmaan johtuu siitä, että purjeessa on nyt enemmän monofilmiä ja vähemmän kangasta.
Purje näytti tehokkuutensa Cadizin EM kisoissa. Nuori ranskalainen kilpailija rikkoi oman muun merkkisen purjeensa ennen kahta viimeistä kilpailupäivää. Hän sai luvan korvata rikkoutuneen purjeen Severnen uudella purjeella, jonka hän sai käyttöönsä kilpailun voittaneelta Nicolas Huguetilta. Nicolas ajoi Aerolitellä ja RSX purjeilla. Kovan tuulen lähdöt viimeisenä päivänä hän ajoi vaivattomasti, kun taas minulla viimeinen lähtö meni uimiseksi, kun purjeen toimintakyky loppui liian kovan tuulen takia (yli 13 m/s). Purjetta ei pystynyt enää yksinkertaisesti hallitsemaan. Se tuli väkisin silmille. Odotan innolla, että saan vaihdettua vanhan purjeen uuteen Severnen RB purjeeseen. Niitä tulee 8,5 ja 9,5:ina.
Seuraavaksi vertailukuvia vanhasta ja uudesta Severnen RB 9,5 purjeesta:
Uusi purje rikattuna:
In Action:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti