3. kilpailupäivä
Tänään tuulen suunta oli muuttunut maatuuleksi. Satama-altaasta lähtö kilpailualueelle oli hidasta, sillä alkuun ei tuullut yhtään. Aallonmurtajien ohi päästyä tuuli tuli niemenkärjen takaa oikealta. Tuulta oli sittenkin plaanattavasti.
Ensimmäisessä lähdössä otin jälleen kerran paaranpään startin styyralla. Patrik Pollak ajoi edelläni. Sain hänen pakkeja, joten päätin ajaa hänen alakautta ohi. Pääsin helposti ja vapaisiin tuuliin. Patrik heitti vendan ja minä näin kuinka vähän matkan päässä tulee puuskaa. Jatkoin hetken ja käänsin vasta puuskarintaman kohdalla. Hetkessä olin Patrikin yläpuolella ja paljon korkeammalla. Pumppasin vastaisella paaralla eiliseen myötäaaltoon aina, kun oli mahdollisuus. Tajusin kuinka oikean laidan valinneet olivat reilusti kauempana yläpoijusta kuin minä. Ainoastaan kilpailua johtava Nicolas oli lähellä. Olin yläpoijulla ensimmäisenä, Nicolas toisena. Nicolas meni ohi lenssillä. Lenssi oli kyllä hankala. Styyran halssilla ei ollut yhtään poweria, kun virta ja sivuvasta-aalto hidasti vauhtia. Paaran halssilla taas ratsastettiin vanhoilla aalloilla. Pidin toisen tilani loppuun saakka. Espanjan Alex Buchau oli maalissa vajaan laudan mitan päässä minusta. Dani tuli maaliin viidentenä. Beni oli koko porukan 21. ja Karppisen Sami 14. . Sami oli saanut edellisenä päivänä oman Severnen rikin käyttöönsä, sillä lentokenttäkuljetus oli tuonut Helsinkiin jääneen rikibägin Madridista rekalla Cadiziin.
Aleksandra oli 4. ensimmäisessä lähdössä. Latvian tyttö (nainen) oli ajanut alapoijulla tahallaan Alen sisäkautta Alen laudan takakulmaan mitään varoittamatta / tilaa pyytämättä. Ale oli jo ohittamassa poijua niin tämä kilpailijatar pumppasi myötäaallossa laudan perän sisäpuolelle ja tämän jälkeen huusi protestia. Hän ei edes yrittänyt väistää vaan tarkoituksella tykitti juuri ja juuri viime hetkellä laudan perään. Ale teki 360 asteen virhekäännökset. Hän oli poijulle tullessa vielä johdossa.
Toinen lähtö. Sama taktiikka kuin edellisessä vasemman laidan kautta. Oikea laita olikin alkanut vetää paremmin. En muista enää tapahtumia, mutta Dani oli 5. ja minä 7. . Sami paranteli sijoituksiaan nousemalla kahdennelletoista sijalle. Beni jatkoi samoilla sijoilla sijoittuen pari sijaa huonommin kuin ensimmäisessä startissa eli 24.:ksi. Aleksandra tuli maaliin toisena latvialaisen jälkeen.
Lähtöjen välillä tuuli nousi. Mutta juuri 3. lähdön hetkellä tuuli heikkeni totaalisesti ja kääntyi. Vasemmasta päästä lähtö oli virhe. Suurin osa valitsi oikean laidan. Minäkin käännyin paaralle, mutta vahvistunut virtaus vei minua alemmas lähelle lähtövenettä. Sitten alkoikin pyöriminen keskellä rata-aluetta. Mikään ei tuntunut onnistuvan. Lauta ei liikkunut mitenkään. Tuntui kuin jokin hidastaisi laudan kulkua. Vetelin köliä eestaas ylös alas, mutten nähnyt mitään irtoavan kölistä. Olin yläpoijulla ihan viimeisten joukossa. Myöhemmin startanneet naisetkin melkein saivat minut kiinni. Lenssillä aloin saamaan porukkaa kiinni. Toisella kryssillä yritin ottaa kaikki tuulen kääntymät, mitkä vain irti sain. Vasemmalle laidalle menneet ohitin rata-alueen keskialuetta käyttäen. Viimeisellä lenssillä ohitin ainakin 6-7 kilpailijaa ja viimeisellä slööriosuudella kävin kovaa pumppaus- ja nostatuskilpailua ranskalaisen kilpailijan kanssa. Hän ei onneksi päässyt ohitseni. Olin maalissa 17. ja Sami tuli 3 sijaa jälkeeni eli 20.:ksi. Benin sijoitus oli 25. . Aleksandra jatkoi kakkossijoituksiaan tullen maaliin espanjalaisen Anto Dominiquen jälkeen. Latvialainen oli kolmas.
Rantaan ajoimme yli puolituntia. Tuuli pläkäsi ja kääntyi moneen kertaan ennenkuin pääsimme takaisin satama-altaaseen.
Kolmen kilpailupäivän jälkeen olen edelleen kuudentena (GM 2.) ja Dani pisteen päässä minusta eli seitsemäntenä. Sami on 19. ja Beni nuorten 3. ollen samalla kokonaiskilpailun 26. .
Aleksandra johtaa hienosti edelleen naisten luokkaa. Toiseksi on noussut pisteen päähän Alesta Anto Dominques ja kolmantena on espanjalainen Pi Lamadrid kolmen pisteen päässä. Latvialainen on neljäntenä neljän pisteen päässä Alesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti