tiistai 13. toukokuuta 2014

Rhodoksen lautatestit ja vertailut








Olimme kolme viikkoa Rhodoksella treenaamassa ja testaamassa uusia välineitä huhtikuun puolesta välistä toukokuun alkuun. Poikani Benjamin 15-v. (FIN-65) oli koulun takia vain vähän yli viikon ja minä tyttäreni Aleksandran (FIN-56) kanssa olimme kolme viikkoa Rhodoksen Kremastin kylässä sijaitsevassa Meltemi Power Surfing Centerillä.








Meillä oli mukana

- Starboard Phantom 377 L,
- Starboard Phantom 377 x 2,
- Starboard LWR Formula,
- Starboard iSonic 121

- Severne Reflex II 11,
- Severne RB 9,5,
- Severne RB 8,5 x 2,
- Severne Phantom 7,5,
- Severne Reflex 5 8,6,
- Severne Reflex II 7,8,
- Severne Reflex II 7,0 purjeet mastoineen ja puomeineen (uusia 2014 Enigma hiilikuitupuomeja)

- iso liuta eviä








Tein samalla testejä uusista Starboardin Raceboard välineistä ja raportoin kolmen viikon testien tuloksista Starboardin lautasuunnittelusta vastaavalle Remi Vilalle, joka kehittelee meille parempia välineitä. Osa välineistä ei ole vielä tuotannossa ja yritin saada mahdollisimman paljon käyttötunteja niille.








Uusi Starboard Phantom 377 L lauta on mielenkiintoinen uusi tuttavuus! Laudan suurempi tilavuus 297 litraa antaa painavammille surffaajille (yli 78 kg) tasavertaiset mahdollisuudet pärjätä kevyempien kilpakumppanien kanssa. Aikaisemmin tuotannossa ja myynnissä ollut Starboard Phantom 377 onkin paremmin soveltuva kevyemmille kavereille. Starboard Phantom 380 olikin liian isotilavuuksinen lauta alle 75 kiloisille ja hallittavuusongelmia tuli kovemmissa tuulissa. Moni kilpakumppani vaihtoikin lautansa 380:stä 377:aan sen tultua markkinoille pari vuotta sitten.








Omakohtaiset kokemukset 377:sta ovat keväältä 2012, kun tulin viimeksi Rhodoksen treenileirille. Ensimmäisen hyvätuulisen viikon jälkeen olin tyytyväinen 377:aan vaikkakin tunsin, ettei lauta minun allani kiihtynyt puuskissa haluamallani tavalla. Toisella viikolla tuulet heikkenivät ja jäin kuin seisomaan kilpakumppaneihin nähden vesillä. Nousukulmani ei ollut hyvä ja vauhtini huono kryssillä ja lenssillä vieläkin huonompi. Raportoin samantien havainnoistani Remille Thaimaahan. Näin alkoi uuden isompitilavuuksisen Starboard Phantom 377:n suunnittelu ja kehittely yli 78-80 kiloisille surffaajille. Sain vakuutettua Remin samana vuonna Hollannin Medemblikissä pidetyissä Master's and Youth's Raceboard World Championshipseissä laudan tarpeellisuudesta. Oltuani Mastersien (yli 35-vuotiaat) pronssimitalistina Phantom 380:llä ja voittamalla Remi Vilan, joka kilpaili itse 377:llä, hän totesi minulle viimein olleeni oikeassa.














Vuoden 2012 Rhodoksen treenileirillä 17-v. poikani Daniel (65 kg) testasi 377:aa ja hän totesi, että se lauta on hänen; hänen käyttämä Fanatic Mega Cat vaihtui siltä seisomalta Starboard Phantom 377:aan. Niin kävi monelle muullekin kevyemmälle kilpakumppanille; vanha 380 vaihtui pienempitilavuuksiseen 377:aan.






Uutta isompitilavuuksista 377:aa yritettiin saada markkinoille jo vuodeksi 2013, mutta aika ei riittänyt sen läpiviemiselle. Ensimmäiset siniset auringon UVV:ltä suojatut 377 L:t nähtiin maailmalla vuoden 2013 joulukuussa / 2014 tammikuussa. Ensimmäiset kokemukset ja kommentit yli 80-kiloisilta kansainvälisiltä kilpakumppaneiltani ovat olleet rohkaisevia. Hyvä kilpakumppanini Argentiinasta Fernando Consorte (86 kg) kehui lautaa maasta taivaisiin tultuaan hopealle Etelä-Amerikan mestaruuskilpailuissa tänä keväänä.








Rhodos Campillä testaamani Starboard Phantom 377 L tuntuu kiikkerämmältä ja kapeammalta kuin vanha 380 varsinkin silloin, jos joutuu seisomaan laudan päällä paikallaan liikkumatta minnekkään. Laudan perän siivekkeet uppoavat silloin veden alle, eikä niistä saa paljoakaan tukea. Ajaessa lauta tuntuu reilusti isommalta kuin normi 377 lauta. Lauta nousee helposti kantilleen. Ensimmäistä kertaa Phantomin elinkaaren historiassa laudassa on hyvin toimiva köli, joka kääntyy helposti siirryttäessä kryssiltä slöörille / lenssille tai päinvastoin. Kölitappi nousee reilusti kannen yläpuolelle, josta pystyy kevyellä / keskituulella kryssillä takimmaisella jalalla ponnistamaan kölitappikanttaukseen. Uusissa jalkalenkeissä on ruuvit suojaava tarraläppä, joten ei ole pelkoa, että avojaloin surffaava loukkaa itseään ruuvin kantaan. Trackeri on samanlainen kuin perinteisessä 377:ssä kannesta ylöspäin nouseva. Verrattuna 380:een hyvä maston paikka ajettaessa kryssiä trackerissä on edempänä ja tuulen noustessa yli 6 m/s maston joutuu siirtämään aivan etummaiseen asentoon. Mastoa joutuu eteenpäin siirtäessä kallistamaan hiukan taaksepäin, koska trackeri nousee ylöspäin, mutta sen liikeradan oppii nopeasti. Laudassa on toiset pituussuuntaiset takalenkit, jotka ovat "pitkäjalkaisille" turhat. Lauta kiihtyy helposti vastatuuliosuudella kantilleen noustuaan. Alaspäin ajo isommalla 54 cm evällä on juhlaa. Lauta tarvitsee isomman evän leveämmän perän takia. Lauta pysyy helposti plaanissa yllättävän alhaisessa tuulessa ja jättää helposti 377:n ja 380:n taakseen. Kovalla tuulella (yli 10 m/s) lauta menee todella kovaa ja tarvittaessa alhaista kurssia alaspäin. Laudan keula ei sukella edellä meneviin aaltoihin niinkuin teki aikaisemmat Starboard Phantomit. Phantom 377 L:llä on ilo jiipata. Siivekkeiden ansiosta lauta lähtee jiippiin helposti ja pysyy haluamassa uudessa suunnassa pomppimatta ja haukkaamatta veteen kurvissa.














Rhodoksen viimeisellä viikolla alkoi kevyen tuulen treenit ja testit. Minua vähän jännitti Phantom 377 L ominaisuudet kevyellä tuulella. Muistissa oli vielä kahden vuoden takaiset kokemukset aivan uudesta Phantom 377:sta, joka toimi plaanattavissa olosuhteissa paremmin kuin 380, mutta kevyen tuulen tultua olin hitaampi kuin kukaan muu 380:llä purjehtiva. Laudassa ei ollut tarpeeksi tilavuutta silloin 85 kiloiselle Blinnikalle.








Nyt lähdin tyttäreni Aleksandran kanssa ensitesteihin. Hänellä oli Phantom 377 ja Severnen RB 8,5 52 cm:llä perus Drake evällä. 2-3 m/s tuulessa olin hitaampi kuin tyttäreni. Otimme kaksi kryssi- ja lenssitreeniä. Molemmilla kerroilla Aleksandran vauhti- ja nousukulma oli parempi kuin minulla.










Lounaan jälkeen keräsimme Raceboard porukan kasaan ja lähdimme yhdessä kevyen tuulen treeniin. Yllätykseksi Aleksandra jatkoi dominointiaan olemalla hiukan nopeampi kuin Kalevi Männistö, joka ajoi myös 377:llä ja 9,5 Demon Sailillä (josta oli ylin latta poikki). Minä en jäänyt kuitenkaan 377 L:llä paljoa heille. Taakse jäi Tero Toivonen (380) ja Jouni Hellman (377). Tämä antoi osviittaa siitä, että 377 L ei olekaan niin huono kevyellä tuulella kuin normi 377 minun allani. 30 - 40 litran lisätilavuus antaa lisäpontta kevyen tuulen purjehtimiseen.








Kokeilin Teron 380:tä, joka tuntui turvallisen leveältä ja tutulta laudalta 377 L:n jälkeen. 380:n miltein tasainen laudan kansi antaa tasapainoisen tunteen ja lauta tuntuu helpolta pumpata erityisesti alaspäin. Sillä ei kylläkään pysty suorittamaan kölitappikanttausta niinkuin 377 L:llä. 380:n kölin liikkuvuus on paljon huonompi kryssiltä lenssille siirryttäessä...siitä iso plussa 377 L:lle.








Mikä olisi minun lautavalintani kolmen viikon testien jälkeen...???
- Plaanattavissa olosuhteissa Phantom 377 L
- Kevyessä tuulessa Phantom 380








Odotan innolla tulevaa kilpailukautta, koska silloin nähdään todelliset erot lautojen ominaisuuksissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti