tiistai 30. maaliskuuta 2010
Uuden viikon alku
Eilen maanantaina ei testejä. Remi makaa joko polttari-illan jälkeen krapuloissa tai sitten jonkun ladyboyn käsiraudoittamana SM-studiossa.
Kävin vetämässä Raceboard treenit todella rasittavassa kelissä. Tuulta 3-4 m/s ja Pattayan lahti ihan perunapeltona. Vastatuuliosuuksilla just ja just pääsi trapetseihin ja nostonaruotteeseen ajamaan. Sivutuuliosuuksilla ei voinut kuvitellakaan takalenkkeihin pääsyä. Ajoin ensimmäiset pitkät kryssit etsien oikeaa ajoasentoa ja vauhtia. Alaspäin ajo olikin helpompaa erityisesti, kun perunapellosta löytyi välillä kivoja aaltoliukuratoja. Toiselle kryssille lähdinkin vastatuulikäännösharjoituksiin. Lyhyttä siivua ja heti, kun pääsin vauhtiin vastatuulikäännös. Kyllä vastatuulikäännös on pakko vetää loppuun saakka, vaikka tekisi mieli välillä "oikaista" ja lähteä kääntymään aikaisemmin ja työntää mastoa uuteen suuntaa vähän ylikorostaen. Loppuun asti vetämättömyys kostautuu tällaisessä perunapellossa heti ja uuteen suuntaan pääsy on hitaampaa ja epästabiilia. Uuden purjeen tukipisteiden etsiminen on vielä hakusessa - vaikka purje tuntuu todella helpolta. Se on Starboard RB purjeen ja Severnen Overdriven risteytys. Camberit kääntyy erinomaisesti.
Vastatuulikäännösharjoitusten jälkeen alaspäin jiippiharjoituksiin köli sisällä. Olen huomannut Remin ajavan aina, kun ei ole plaanattavat olosuhteet, alaspäin köli ulkona. Hänen mielestä se on parempi vaihtoehto, koska hän saa lisää kimmoiketta jokaikisellä pumppauksella kölistä.
Vähän yli tunnin treeni riitti tällä kertaa. Purin kamat, lähdin syömään rantaravintolaan vajaan 100 metrin päähän cashew nuts with chicken and rice. Vähän ennen auringon nousua tuuli nousi ja norjalainen ystäväni Eivind (=NoWind) pääsi vetämään Phantom 320:lla ja 8,5 Severnen RB:llä pitkiä hyviä siivuja. En alkanut enää rikailee... By the way...täällä ei jätetä surffauksen jälkeen mastoja YHTÄÄN jännitykseen - aivan suoraksi pitää päästää. Remin määräys!
Tiistai aamu-raportti: Ei tuulta...vielä. Lähden skootteriajelulle.
"Vastatuulikäännösharjoitusten jälkeen alaspäin jiippiharjoituksiin köli sisällä. Olen huomannut Remin ajavan aina, kun ei ole plaanattavat olosuhteet, alaspäin köli ulkona. Hänen mielestä se on parempi vaihtoehto, koska hän saa lisää kimmoiketta jokaikisellä pumppauksella kölistä."
VastaaPoistaTossa voi kyllä olla ideaa, en oo reiskaa juuri ajanut, mutta voisi kuvitella että kun pumppaillaan ei plaanattavissa olosuhteissa pumpusta saatu voima suuntautuu laudan menosuuntaan, eikä sivuttaiseen "lipsumiseen".
Tuohan on helppo kokeilla parin kanssa eri keleissä. Toinen ajaa köli alhaalla, toinen köli ylhäällä ja vaihto jossain välissä. Kannattanee testata erilaisissa aallokkoolosuhteissa...
Moro Blini
VastaaPoistaAjoin viimeisen kisakauden Mistralin one designilla vuonna -94 jonka jälkeen olen kisannut ainoastaan kölittömillä, mutta muistaakseni one designeilla ajettiin useasti juuri hiljaisilla tuulilla lenssiä köli ulkona.
Tsemiä testeihin ja treeneihin,sinne etelän lämpöön. Täällä pohjolassa odotellaan jo malttamattomasti,että jäät lähtee, että voisi aloittaa vesikauden, veikkaan, että parin viikon sisällä on vedet auki.
T: Marko Fin-84