maanantai 13. heinäkuuta 2009

RACEBOARD WORLDS - SAKSA - 13.RAPORTTI


Tulokset saapuneet sivulle:

http://ftp.dwsv.net/World_Championships_Raceboard_Mistral_2009/Raceboard_World_Championships_2009_Results_Overall_Men_
Warnemuende.pdf


Dani. Kuva Heikki Reijonen.

Viimeiset kuvat pitäisi myös saapua lähiaikoina viimeisen päivän lähdöistä 10-12:

http://www.dwsv.net/raceboard_mistral_world_championships_2009_7175001.php


Paikka! Kuva Heikki Reijonen.

En ala luettelemaan muiden suomalaisten sijoituksia...

Olemme laivassa matkalla Suomeen, eikä nukuta yhtään vaikka kello on puoli 4 aamulla.

Mietteitä kisoista...

Yli viikon urakka on takana. Olen aivan hemmetin tyytyväinen tämän hetken tilanteeseen. Lähdin kisoihin tietämättä missä mennään oman osaamisen kanssa - EM:t näyttivät jotain. Nämä olivat ensimmäiset MM-kisat sitten vuoden 1991...eli melkein 20 vuotta sitten viimeksi kisasin kansainvälisillä vesillä MM-titteleistä. Vuonna 1990 voitin Ranskassa Mistralin MM-kisoissa pronssia. Mikä on muuttunut noista ajoista...?

- olin tuolloin noin 71-72 kg - nyt 75 kg (kai?!..aika kuivakka olo kisojen jälkeen...pitääkin mennä vaa'alle forever klubille, kun himasta ei löydy vaakaa)

- olin tuolloin 26 vuotta - nyt 43 (olin siirtynyt jo "surfeläkkeelle" vuonna 1995, mutta tässä sitä taas mennään..ja aika "syvällä" mennään, niin koukussa kuin vaan voi olla. Epäilen, että tästä ei hevillä päästä "kuiville" sillä ajatukset ovat jo kaukana vesillä. Odotan aikaa, jolloin voin kierrellä kisoista kisoihin Danin kanssa niinkuin Patrik Pollak isäukkonsa kanssa. Toivon, että pojastani tulee parempi kuin minusta, jotta voin heittäytyä viiskymppisenä eläkkeelle ja tehdä sitä, josta pidän ja osaan. Rahoitus vaan pitää hoitaa kuntoon, jotta pystyy keskittymään yhteen asiaan eikä tarvitse tehdä sitä toisella kädellä oikean työn ohella.

- silloin ajettiin kölillisellä laudalla - niin ajetaan nytkin. Olen alkamassa löytää sitä oikeaa ajotyyliä Phantomilla niinkuin aikoinaan Mistralilla. Näissä kisoissa tapahtui jotain mullistavaa osaamisessani. Sen näytti se, että pysyin kärjen tuntumassa viimeiset lähdöt - ajoin välillä peräti paremmin kuin ammattilaiskuski Pollak. Se saa toimia minun mittarina. Jopa johdin yhtä lähtöä kierroksen verran. Tiedän, mihin minun pitää kiinnittää huomiota treeneissäni jatkossa. Sääksi saa ikävä kyllä jäädä - torstaikisoissa voi käydä ottamassa pumppukuntoa, mutta merelle on pakko suunnata jatkossa harjoitukset - aaltoihin ja kovaan tuuleen. Aion keskittyä tämän vuoden jälkeen pelkästään Raceboardiin, en halua, että formula sotkee ajojani. Slalomin voin pitää, koska siitä on hyötyä.

- silloin ei ollut lapsia - nyt on 3. En ole enää vastuussa pelkästään itsestäni vaan monesta muusta. Saksassa hoidin monta roolia. Toimin kilpailijana, joka tähtäsi huippusuoritukseen samalla miettien, voinko päästää poikaani vesille myrskyyn vai en. Toimin isänä, joka huolehti poikansa hyvinvoinnista (aamupesuista iltapesuun asti ja kaikki siitä väliltä). Toimin esimerkkinä...ainakin yritin, vaikkakin välillä keitti pienestäkin asiasta. Kisapaineiden purku kohdistuu ikävä kyllä niihin läheisiin, joihin sen ei haluaisi kohdistuvan. Toimin ankarana "kouluttajana", joka pyrki opettamaan purjehduksessa, mihin pitää kiinnittää huomiota missäkin vaiheessa ja mihin ei...en siedä laiskottelua enkä epätarkkuutta. Kaiken takana kuitenkin ajatus, että surffaus pitää olla hauskaa!!!

- kaiken kaikkiaan kilometrejä on tullut aika paljon mittariin noista ajoista. Mutta niitä tulee vielä moninkertaisesti. Hienolta tuntui katsoa, kun 70-vuotias Olof Sundell kisasi meidän kanssamme...ja hei! Hän ei ollut edes vanhin kisassa!!

Nyt takaisin kisa-ajatuksiin ja suunnitelmiin.

Niinkuin sanoin ennen kisoja - on aivan eri asia treenata jonkin kaverin kanssa kahden kesken ja hävitä hänelle treeneissä kuin kisata kansainvälisellä areenalla ja antaa turpiin muille...yritän sanoa sitä, että EM- ja MM-kisoissa on niin paljon muuttuvia tekijöitä kuin siinä kahden keskisessä treenissä. Koko konsepti pitää olla hallinnassa tuolla tiedonhallintokeskuksessa eli nupissa. Sinun pitää tietää, mitä teet seuraavaksi ja oltava vaihtoehtosuunnitelma, jos alkuperäinen suunnitelma ei toimi. Seuraavaksi mennään normaalista kahden keskisestä treenaamisesta pikkukisoihin, joissa voi olla, että muuttuvia tekijöitä on jo jonkin verran. Erot eivät ole vieläkään suuria pärjäämisessä. Ranking kisoissa alkaa erottumaan jyvät akanoista. Se mitä osattiin kahden keskisessä treeneissä pitäisi osata soveltaa isompaan kompleksiin ja pitää oma päänuppi kasassa. SM-kisoissa ei pitäisi päästä enää tapahtumaan mitään lapsuksia - virheitä. Erot ovat selvempiä siinä onko konsepti hallinnassa vai ei! EM- ja MM-kisat ovat aivan eri maailmansa. Se tieto-taito-toimiva fysiikka - täydellinen välineiden hallinta pitää kaikki olla kunnossa. Kun jokin osa-alue ei toimi tai klikkaa jonkin takia, se näkyy heti tuloksissa. Anteeksi vaan Seppo, mutta miksi minulla ja sinulla on Suomessa tiukkaa ja MM:ssä meidän sijoitukset erosivat aika paljon? Se koostuu noista aikaisemmista asioista. Millimetrin tarkasta asianhallinnasta. Suomessa jengi pystyy kisaamaan isoilla purjeilla ja Saksassa monella meni konseptit sekaisin, kun tuuli vähän enemmän. Vaihdettiin pienempiin purjeisiin, kun olisi pitänyt pystyä ajamaan sillä samalla millä on kaikki muutkin kisat ajanut. No-joo, Sepon puolustukseksi voi sanoa, että hänellä oli vielä hiukan tuntematon paketti ajettavana. Kyllähän Seppo väläytteli osaamistaan jossain lähdössä ollen heatinsä 5.! Näiden kisojen jälkeen alamme treenaamaan Sepon kanssa samanlaisilla laudoilla - hiukan erilaisella purjeilla (minulla Starboard RB ja Sepolla Tushingham) ja uudella areenalla eli merellä. Treeneihin saavat tulla mukaan muutkin - mitä enemmän porukkaa sitä parempi. Lupaan vetää reiskatreenejä sitä haluaville ja antaa neuvoja niitä tarvitseville oman treenaamisen ohella.

Ensi kuussa olisi Englannin Weymouthissa ikämiesten MM-kisat Raceboardissa - sinne haluaisin lähteä hakemaan kultaista mitalia. Olen tämän vuoden vielä masters-sarjassa eli porukan vanhimpia - ensi vuonna Grand Mastersien nuorimpia. Siellä on samaan aikaan Bic Technon kisat, jotka olisivat Danille hyvä näytön paikka ajatellen ensi vuoden nuorten olympialaisia Singaporessa. Nyt vain kaikki riippuu matkan rahoituksesta. Lomaa saan aika varmasti, koska kyseessä on kuitenkin MM-kisat (vaikkakin yli 35-vuotiaiden). Asiaa pitää alkaa työstämään...

Tälläisiä mietteitä tällä kertaa...

2 kommenttia:

  1. Onnittelut hienosta kisasta ja sijoituksista!!

    Vaikka Suomen kisat eivät aivan kulkeneetkaan, näytit kaapin paikan MM:ssä. Oli hienoa seurata kun menit isoissa aalloissakin eturiviin, itse jäin suosiolla taaemmaksi jolloin häviää heti 10 sijaa startissa.

    9,5 luokka maailmalla oli aivan muuta kuin Suomen RB jota olemme ajaneet.

    Hessu FIN-808

    VastaaPoista
  2. Jep - kiitti! Näin se vaan on - se on täysin ammattimaista toimintaa maailmalla. Heräsi halu itsellä kiertää enemmän ko.kansainvälisiä Raceboard kisoja. Ja niitähän löytyy paljon, kun katsoo kansainvälisiä kilpailukalentereita.

    VastaaPoista